کشف پادگان نظامی هخامنشیان در فلسطین اشغالی

بر اساس گزارش باستان شناسان در سایت باستانی تپه کیسان (Tel Keisan) که در زبان عربی تپه خیانت معنا می‌دهد، بقایای یک پادگان نظامی خارج از مناطق مرکزی امپراتوری هخامنشیان کشف‌شده است که احتمالاً نقش مهمی در حمله هخامنشیان به مصر در سال ۵۲۵ پیش از میلاد داشته است.

باستان شناسان اعتقاددارند احتمالاً این منطقه باستانی یکی از پادگان‌های نظامی متعددی بوده که هخامنشیان در خارج از مناطق مرکزی امپراتوری خودساخته بودند و از آن‌ها برای لشکرکشی‌های نظامی و اکتشافات جغرافیایی استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده، این سایت در شمال فلسطین اشغالی و در ۸ کیلومتری ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. این تپه باستانی تقریباً ۱۵ هکتار است و از ویرانه‌های بسیاری از شهرهای بزرگ که پیشینه ان به دوران مس و سنگ بازمی‌گردد، تشکیل‌شده است. این تپه از سال ۱۹۳۵ میلادی به‌طور متناوب مورد حفاری و بررسی باستان‌شناسی قرار گرفته است.

بر اساس گفته‌های مورخانی همچون دیودوروس سیکولوس (Diodurus Siculus) و استرابو (Strabo)، کمبوجیه دوم، پادشاه هخامنشی پس از به وجود آوردن یک ارتش بزرگ و قوی از طرف دشت‌های نزدیک شهر عکا (Acre) به مصر حمله کرد.

کمبوجیه پس از مرگ پدرش، کوروش بزرگ، جانشین وی شده و پس از به تخت‌نشینی، بیش از هر چیز وقت خود را صرف تهیهٔ سپاهی بزرگ و تدارکات لشکرکشی به مصر کرد. سپاه او در سال ۵۲۵ پیش از میلاد با سپاه مصر درگیر شدند و سرانجام سپاه کمبوجیه پیروز شده و با پیمودن درهٔ نیل از شمال به جنوب، سراسر مصر را به تصرف خود درآورد. کمبوجیه پس از فتح مصر، نظم و امنیت را در آن منطقه برقرار ساخته و سیاست تساهل دینی پدرش، کوروش بزرگ را در پیش گرفت.

این گروه باستان شناسان و پژوهشگران به سرپرستی گانر لمن (Gunnar Lehmann) و دیوید شلون (David Schloen) از موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو به کار حفاری و بررسی تپه کیسان پرداختند. آن‌ها اعتقاددارند احتمالاً این منطقه باستانی یکی از پادگان‌های نظامی متعددی بوده که هخامنشیان در خارج از مناطق مرکزی امپراتوری خودساخته بودند و از آن‌ها برای لشکرکشی‌های نظامی و اکتشافات جغرافیایی استفاده می‌کردند. استحکامات تپه کیسان هخامنشیان در سده چهارم پیش از میلاد توسط اسکندر به‌شدت آسیب دیده و در پی آن نیروهای هخامنشیان از شام رانده شدند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: archaeology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا