ایجاد پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم ضروری، فرهنگی و اقتصادی است

رییس سازمان جهاددانشگاهی کشور در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با لزوم راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: به طور کلی نقش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کمک به شکوفا شدن استعدادهای نخبگان و جوانان کشور در حوزه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه در مراکز رشد ایده پرورش یافته و سپس در پارک‌های علم و فناوری حرفه‌ای شده و سپس باید به دنبال بازار برای آن بود، تصریح کرد: در حوزه فناوری های نرم هم با توجه به اینکه گستره بسیار وسیعی را شامل می‌شود از کار هنر، موسیقی، تاتر سینما گرفته تا در حوزه گردشگری، مد، لباس و سایر حوزه‌های مرتبط دیگر هم نیاز ذاتی بشر است به ویژه بشری که از فناوری‌های سخت خسته شده و نیاز به آرامش روحی دارد و این آرامش را فناوری‌های نرم به او القا می‌کنند.

طیبی عنوان کرد: بنابراین یک حوزه اقتصادی بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد، ضمن اینکه یکسری نیازهای روزمره ما هم متناسب با فرهنگ انقلاب است و باید متناسب با آن اقدامات فرهنگی انجام شود. به عنوان مثال در جامعه برای خانم ها و اقایان نیاز به تن پوش زیبا و مناسب داریم که این چنین مسایلی هم کار ضروری است و هم کار فرهنگی است و هم یک کار اقتصادی است بنابراین تمرکز بر روی این موضوع کاملا توجیه دارد.

وی با تاکید بر این نکته که در همه جای دنیا از حدود سی سال پیش توجه به حوزه فناوری‌های نرم را در دستور کار خود قرار دادند و خیلی از کشورها پیش بینی کرده اند که آینده اقتصاد در دست فناوری‌های نرم است گفت: از این رو، تمامی کشورها باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، با توجه به اینکه در کشور ما چنین خلایی وجود داشت جهاددانشگاهی اقدام به راه‌اندازی پارک علم و فناوری فناوری های نرم کرد و بعد از اخذ مجوز از وزارت علوم این کار را آغاز کردیم.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با اهمیت برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار اظهار کرد: ماهیت چنین نمایشگاهی مشخص است عده ای به ارائه علم و دستاوردهای خود می پردازند و عده ای نیز بنا به نیازهایشان از این دستاوردها استفاده می‌کنند که به دلیل ایجاد پیوند میان علم و صنعت برگزاری چنین نمایشگاه هایی ضروری به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل در این حوزه نقش دولت است که باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کند که تمامی ظرفیت های موجود در این حوزه به بهره‌برداری برسد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا