وقوع سیل جهانی ممکن است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دهها هزاران سال پیش یک یخسار غول‌پیکر در سرزمین جنوبی ذوب شد و سطح دریا در جهان تا 30 فوت(9 متر) بالا رفت و بسیاری از سرزمین‌های خشک را پوشاند. دانشمندان فکر می‌کنند که شاید به خاطر گرمای جهانی ناشی از فعالیت انسان، این اتفاق دوباره رخ دهد. چنین اتفاقی می‌تواند به بالا رفتن چشمگیر آب دریاها و سیل جهانی منجر شود.

به گفته پژوهشگران "دانشگاه ایالتی اورگن"(OSU) آمریکا، این یخسار غول‌پیکر حود 125 هزار سال پیش به خاطر شرایط اقلیمی مشابه شرایط امروز ناپدید شد؛ هرچند ذوب شدن یخسار در آن زمان، ناشی از فعالیت‌های انسانی نبود.

"جرمی شاکون"(Jeremy Shakun)، دیرینه‌اقلیم‌شناس دانشگاه اورگن گفت: اگر این نظریه در پژوهش‌های آینده تایید شود، ممکن است یخسار سرزمین جنوبی برای ذوب شدن، به تلنگر بزرگی نیاز نداشته باشد.

با آغاز ذوب شدن این یخسار، کنترل آب اقیانوس‌های جهان از دست خارج می‌شود و ممکن است سطح آب اقیانوس‌ها با سرعت هشت پا در هر قرن بالا برود و شرایط اقلیمی را به سرعت تغییر دهد.

"آندرس کارلسون"(Anders Carlson)، زمین‌شناس دانشگاه اورگن و سرپرست این پژوهش و گروهش، رسوبات دریایی را مورد بررسی قرار دادند. حدس دانشمندان این است که یک تغییر کوچک در مدار و محور چرخش زمین می‌تواند دمای نیمکره شمالی زمین را افزایش دهد و تغییرات اقلیمی را در سراسر جهان ایجاد کند.این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا