اسکلت خارجی غیرفعال طراحی شد

به گزارش سیناپرس، رضوان نصیری دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و مجری طرح «اسکلت خارجی غیرفعال برای کاهش مصرف انرژی و تأخیر خستگی در عضلات مفصل ران در هنگام دویدن» در گفتگو با مهر گفت: این نوآوری یک اسکلت خارجی غیرفعال است که برای کاهش مصرف انرژی و به تأخیر انداختن خستگی در هنگام دویدن طراحی شده است.

وی با بیان اینکه این برای اولین بار است که اسکلتی با استفاده از فنر و بدون هیچ موتوری طراحی می شود، خاطر نشان کرد: این اسکلت، انرژی را بین دو پا منتقل و بخشی از هدررفت انرژی را به هنگام دویدن در فنر ذخیره می کند و این کار باعث می شود فرد در طولانی مدت دچار خستگی کمتر شود.

نصیری عنوان کرد: با استفاده از این اختراع، افراد می‌توانند یک مسیر طولانی را با خستگی کمتری بدوند یا با صرف انرژی مشخصی، با سرعت بیشتری گام بردارند.

این پژوهشگر با بیان اینکه اسکلت طراحی شده در مقایسه با ساختارهای طراحی شده با رویکرد مشابه، قابلیت‌های بسیار بالاتری دارد، گفت: این سیستم دقیقاً بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده از بدن انسان طراحی شده است.

وی افزود: استفاده از این اسکلت به هنگام دویدن، مصرف انرژی فرد را کاهش خواهد داد که این امر به کاهش خستگی عضلات به‌خصوص در سرعت‌های بالا خواهد انجامید و برای گستره وسیعی از سرعت‌ها در هنگام دویدن کاربرد دارد؛ این در حالی است که سایر اسکلت‌های خارجی غیرفعال تنها برای دویدن یا راه رفتن و در سرعتی خاص کاربرد دارند.

وی عنوان کرد: این ساختار کاملاً غیرفعال است، به این معنا که از هیچ موتور، باتری یا سیستم الکترونیکی استفاده نمی‌کند و تنها به کمک طراحی بسیار ساده و هوشمندانه، یک فنر ورقه‌ای در ساختار خود قادر است در هنگام دویدن، بخشی از انرژی یکی از پاها را ذخیره کرده و به پای دیگر منتقل کند.

به گفته نصیری، این وسیله به روش استاندارد مورد تائید مجامع علمی، کاهش مصرف انرژی هشت درصدی را در هنگام دویدن به دست آورده است.

وی افزود: این اسکلت خارجی با استفاده از یک فنر ورقه‌ای، دو مفصل ران را به یکدیگر متصل می‌کند. این فنر ورقه‌ای با تبادل انرژی بین دو پا، از هدررفت انرژی جلوگیری کرده و انرژی در حال اتلاف در یک پا را به پای دیگر تزریق می‌کند.

نصیری با بیان اینکه برای ساخت این اسکلت از هزینه کمتری نسبت به اسکلت های دیگر تولید شده است، بیان کرد: افق دور این تحقیقات طوری است که افرادی که مشکل جسمانی دارند از این اسکلت بهره ببرند چون انرژی کمتری مصرف می کند؛ در واقع افرادی که مشکل جسمی دارند می توانند بدین واسطه دویدن را تجربه کنند.

 وی با بیان اینکه برخی از ورزشکاران هستند که دچار دردهای عضلانی یا سیاتیکی هستند، گفت: این افراد هم می توانند با استفاده از این اسکلت خارجی دویدن را با درد کمتری تجربه کنند.

به گزارش مهر، همکاران این پژوهش مجید نیلی‌احمدآبادی، ارژنگ احمدی و آرمین زارع هستند که در دانشگاه تهران به انجام رسیده است. همچنین این طرح در بیستمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم گروه نوآوری در گروه برق و کامپیوتر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا