روبات‌ها جایگزین حیوانات خانگی می‌شوند

به‌تازگی نسل جدیدی از روبات‌ها با نام لووت Lovot ساخته‌شده‌اند که می‌تواند جایگزین سگ‌ها و گربه‌های خانگی شود. لووت مخفف دواژه Love و Robot است. در این روبات، ترکیبی از انواع حسگرها، هوش مصنوعی، چرخ برای حرکت کردن، بال‌هایی برای به هم زدن و ایجاد صدا و چشم‌های درشتی مانند چشم‌های سگ است که قادر به نشان دادن واکنش نسبت به انسان و ابراز احساسات است. باید در نظر داشت که وقتی صحبت از نشان دادن واکنش و ابراز احساسات است، ما با یک موجود غیرزنده سروکار داریم واکنش‌های این روبات حیوان نما کاملاً مشابه موجودات زنده است.

به باور کارشناسان، در حال حاضر روبات‌ها می‌توانند بسیاری از عادات حیوانات را تقلید کنند، اما هنوز هم آن‌ها در گروه موجودات زنده نیستند. بااین‌حال، اگر شما قصد دارید برخی مزایای داشتن حیوان خانگی را تجربه کرده و نگران مراقبت، تهیه غذا و نظافت آن‌ها نباشید، لووت گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شود.

لووت توسط یک استارتاپ ژاپنی با نام Groove X ساخته‌شده است که مدیریت اجرائی آن بر عهده کانامی هایاشی (Kaname Hayashi) قرار دارد. وی برای این پروژه از یک بانک نرم‌افزاری ویژه استفاده کرده است که در ساخت روبات مشهور به فلفل سیاه (Pepper) از آن استفاده‌شده بود. این روبات برای کاربری‌هایی مانند جراحی، انجام کارهای خانه، پرداخت مالیات و امور بانکی طراحی نشده است بلکه هدف اصلی از ساخت این روبات، تأمین برخی از نیازهای مهم انسان به‌غیراز اکسیژن، آب و غذا است زیرا این روبات به شما عشق و محبت ارائه می‌کند.

بر اساس گزارش منتشرشده در وب‌سایت این محصول، لووت قادر است نسبت به شرایط روحی شما واکنش نشان داده و تمامی تلاشش را برای شاد کردن و تزریق انرژی به شما به کار خواهد بست. ممکن است این روبات، یک موجود زنده نباشد اما لووت قادر به تسخیر قلب شما خواهد بود. این ربات خانگی دارای یک دوربین حرارتی است تا بتواند شمارا پیداکرده و به سمت شما حرکت کند. همچنین بدن وی مانند یک موجود زنده، گرم است و سنسورهای آن اجازه می‌دهد نسبت به آغوش و دیگر کارهایی که ممکن است انجام دهید واکنش نشان دهد.

این روبات حدود ۳۱۰۰ دلار هزینه داشته و در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای آن وجود دارد تا شرکت سازنده، آن را در تابستان آینده در اختیارتان قرار دهد. در کنار خرید محصول اصلی، امکان خرید تجهیزات جانبی و لباس‌های مختلفی نیز برای این روبات وجود دارد.

شاید این موضوع به ذهنتان آمده باشد که هیچ حیوانی دارای چرخ و دهان نیست. در حقیقت شکل ظاهری این روبات، اهمیت اصلی در جذب مخاطب نداشته و این جذابیت به دلیل واکنش فیزیکی و پاسخی است که وی به صاحب خود ارائه می‌دهند.

تولید واکنش مناسب، ازجمله موارد فیزیکی، مرز جدید و چالش‌انگیز برای هوش مصنوعی است. بسیاری از ارتباطات می‌توانند غیرکلامی باشند و این ارتباطات غیرکلامی در بین مردم متفاوت است و باید به شرایط، پس‌زمینه و شخصیت فردی هر کس به‌طور جداگانه‌ای پرداخت.

مزایا و معایب روبات‌های جایگزین حیوانات

آیا سگ‌ها و بچه‌گربه‌ها باید باوجود معرفی لووت احساس خطر کرده و نگران از دست دادن جایگاه خود باشند؟ به باور کارشناسان در حال حاضر، روبات‌ها می‌توانند بسیاری از عادات حیوانات را تقلید کنند، اما هنوز هم آن‌ها در گروه موجودات زنده نیستند. بااین‌حال، اگر شما قصد دارید برخی مزایای داشتن حیوان خانگی را تجربه کرده و نگران مراقبت، تهیه غذا و نظافت آن‌ها نباشید، لووت گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شود.

گفتنی است ساخت روبات‌هایی که جایگزین حیوانات شوند تنها منحصر به لووت نبوده و پژوهشگران در سال‌های گذشته نمونه‌های مختلفی از روبات‌های حیوان نمایی با الهام از حیوانات خانگی ساخته‌اند که کاربری‌های مختلفی دارند. یکی از این روبات‌ها، روبات‌هایی مشابه سگ‌های آموزش‌دیده راهنمای افراد نابینا هستند. یکی از مشکلاتی که افراد نابینا برای برقراری ارتباط با جامعه و حضور بدون نیاز به سایر افراد در سطح شهر و تردد در خیابان‌ها دارند، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای این افراد بوده و درعین‌حال یافتن مسیر و حرکت و گذر از موانع برای افراد نابینا در شهرها بسیار دشوار است.

چندی پیش یک نمونه رباتیک این سگ‌های راهنما توسط دانشجویان موسسه ملی پلی‌تکنیک کشور مکزیک Mexico's National Polytechnic Institute که به‌صورت مخفف IPN نامیده می‌شود، طراحی شد که قادر به کمک به افراد نابینا و یافتن مسیر آن‌ها است.

پردازش و نحوه عملکرد این سگ‌های رباتیک راهنما، بر اساس سه الگوریتم مجزا انجام می‌شود که عبارت‌اند از: فرار از موانع و شناسایی اشیا و افراد ثابت و متحرکی که در مسیر قرار دارد، شبیه‌سازی رفتاری مشابه سگ‌های راهنما و توانائی اعلام نشانه‌هایی که فرد نابینا با آن‌ها آشنا است و به‌صورت قراردادی در بین نابینایان استفاده می‌شود.

به‌این‌ترتیب استفاده از این سگ راهنمای رباتیک، ضمن کمک به نابینایان برای یافتن مسیر خود و مطلع شدن از موانع موجود در مسیر، مشکلات سگ‌های راهنمای واقعی را نداشته و قادر به برنامه‌ریزی است. یکی دیگر از نمونه روبات‌های ساخته‌شده بر اساس حیوانات خانگی، توسط مرکز پژوهشی دینامیک شهر بوستون ساخته‌شده است که به شکل سگی است که دارای چهار دست‌وپا بوده و می‌تواند در شرایط ناهموار زمین حرکت کرده و در صورت برخورد ضرباتی مانند لگد نیز تعادل خود را حفظ خواهد کرد.

این روبات، اسپوت (Spot) نام داشته و به‌خوبی می‌تواند تعادل خود را حفظ کرده و در شرایط مختلف به مسیر خود ادامه دهد. نوع طراحی ویژه ربات فوق، به وی این امکان را می‌دهد که از تپه‌ها و سطوح ناهموار و حتی راه‌پله‌ها بالا رفته و پائین بیاید. اسپوت همچنین امکان دویدن با سرعت مناسبی را داشته وزن آن نیز در حدود ۷۲ کیلوگرم است.

در خاتمه لازم به توضیح است که رفته‌رفته باید در کنار عبارت روبات‌های انسان‌نما، با اصطلاح روبات‌های حیوان نما نیز آشنا شویم و خود را برای حضور روبات‌ها در نقش حیوانات خانگی آماده کنیم.

ترجمه و گرداوری گزارش: احسان محمدحسینی

منبع: forbes، efe و upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا