علم در 30آذر

  • شب یلدا

شب یلدا یا شب چله، مصادف با آخرین روز فصل پائیز است و یکی از جشنهای مهم در بین ایرانیان قدیم بشمار می‌رود.یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. یلدا واژه‌ای سُریانی و به معنای تولد است. در این شب اصطلاحا زمین به نقطه انقلاب زمستانی می‌رسد و باعث می‌شود تا شب چله بلندترین شب سال لقب گیرد.در شب یلدا یا روز ۱ دی ماه، زمین ۲۳٫۵ درجه پایینتر از دایره‌البروج قرار گرفته است، لذا خورشید تقریبا  از سمت جنوب غربی  طلوع و در جنوب غربی غروب می‌کند و مسیر کوتاهی را از طلوع تا غروب در آسمان طی می‌کند. لذا در این روز، طول روز کوتاهتر از بقیه سال است و در نتیجه شبش بلندترین شب سال لقب می‌گیرد.

  • روز ملی مبارزه با تقلب

روز ۳۰ آذر ماه هر سال روز ملي مبارزه با تقلب نامگذاري شده است.با این اتفاق همه سازمان‌ها اعم از دولتی، عمومی و بخش خصوصی کشور در کنار آحاد مردم، مانند دیگر کشورها می‌توانند به صورت یکپارچه و متحد در مقابل تقلب و انواع سوء‌استفاده‌های مالی ایستاده و با برخورداری از آموزش‌های لازم و حضور در همایش‌هایی به صورت همگانی با این پدیده شوم مبارزه کنند.  تعیین ۳۰ آذر هر سال به عنوان روز ملی مبارزه با تقلب، اعلام انزجار عمومی از تقلب و سوء‌استفاده‌های مالی است و اجازه می‌دهد قربانیان احتمالی تقلب در کنار مجریان قانون و سازمان‌های نظارتی با یک هدف علیه تقلب مبارزه کنند.

  • تولد هاینریش تئودور بُل

هاینریش تئودور بُل متولد ۲۱ دسامبر ۱۹۱۷ بود. وی نویسندهٔ آلمانی و برندهٔ جایزه نوبل ادبی است. بیشتر آثار او به جنگ (به‌خصوص جنگ جهانی دوم) و آثار پس از آن می‌پردازد.او  ۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۵ درگذشت.

  • درگذشت پروفسور علیرضا یلدا

پروفسور علیرضا یلدا متولد سال ۱۳۰۹بود. وی  پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. علیرضا یلدا در شب یلدای(30آذر) ۱۳۹۶ درگذشت.

  • درگذشت جلیل ضیاءپور

جلیل ضیاءپور متولد ۵ اردیبهشت ۱۲۹۹بود. وی نقاش، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مؤلف ایرانی بود که از او به عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» یاد می‌شود. او جدا از آن که نقاشی پیشرو و پرچمدار نهضت نوگرایی بوده‌است، فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای را نیز در زمینه مردم‌شناسی، بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک و نقش‌های زینتی مناطق گوناگون ایران داشته‌است که نتایج آنها به عنوان کتاب مرجع این رشته از علوم هم اینک در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.او ۳۰ آذر ۱۳۷۸درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا