طرح های پژوهشی واحد علوم و تحقیقات عرضه شد

به گزارش سیناپرس،  همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری (24 تا 30 آذر)، نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی دانشجویان و اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده علوم پایه این دانشگاه و در محل نمایشگاه نور برپا شده است.

طرح های پژوهشی عرضه شده در این نمایشگاه از جمله پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری یا طرح هایی است که دانشجویان با همکاری اساتید و حمایت های آزمایشگاه های تخصصی دانشگاه به سرانجام رسانده اند.
یکی از این طرح ها تولید کامپوزیت های پلی سندی (برگرفته از کلمه پلیمر و سند به معنای ماسه) با استفاده از پلاستیک بازیافتی است. این طرح پژوهشی در گروه مکانیک دانشکده مکانیک، برق و کامپیوتر این دانشگاه و توسط شهرام اعتمادی حقیقی و مهندس محمدرضا محمدی انجام شده است.
محمدرضا محمدی در گفت وگو با  ایرنا در مورد این نوع کامپوزیت توضیح داد: این کامپوزیت با استفاده از ماسه های بادی و پلاستیک های بازیافتی انجام می شود؛ ترکیب آن حدود 70 درصد وزنی ماسه و 30 درصد وزنی زباله های پلاستیکی و 5 درصد افزودنی مانند رنگ هاست.
وی ادامه داد: تولید این کامپوزیت با استفاده از دستگاه اکستروردر (Extruder/ دستگاهی متشکل از مجموعه محفظه و ماردون که می توان از آن به عنوان بدنه و واحد اصلی تولید قطعاتی با اشکال مختلف استفاده کرد)سخت است؛ زیرا قطعات گردنده داخل آن باعث خوردگی شدید می شود، همچنین ترکیب کردن این دو جزء با هم نیاز به دانش دارد؛ بنابراین ما بعد از مرحله تحقیق و توسعه توانستیم به روشی دست یابیم که سایش این دو جزء در دستگاه اکسترودر به حداقل برسد.

ثبت اختراع برای کامپوزیت پلی سندی و پلاستیک بازیافتی
این دانش آموخته مهندسی مکانیک ادامه داد: به همین دلیل کل این روند تولید کامپوزیت ثبت اختراع شده و اکنون این کامپوزیت پتنت داخلی دارد و نمونه بومی از آن وجود ندارد.
وی در مورد موارد استفاده از این کامپوزیت گفت: اکنون در کشورهایی مانند روسیه، اوکراین و کانادا که بسیار سردسیر هستند و به دلیل اینکه بتون مقاومت کمی در برابر یخ زدگی دارد می شود استفاده کرد. همچنین در عناصر شهری، کاشی های پشت بام، جدول، کف پوش های شهری، سرعت گیر استفاده می شود. ضمن اینکه برای بناهایی که به دلیل فعالیت های شیمیایی مانند پتروشیمی ها شاهد خردگی انواع کف پوش ها و بناها هستیم می توانیم از این مواد استفاده کنیم.
محمدی در مورد مزایای این کامپوزیت توضیح داد: مقاومت به حریق، مقاومت به سایش و مقاومت به اشعه فرا بنفش/ UV در این نوع کامپوزیت اندازه گیری شده و نتایج برای استفاده در المان های شهری یا آلاچیق ها بسیار خوب بوده است. پلیمری که در این کامپوزیت استفاده شده است اگر در برابر اشعه فرابنفش مقاومت نداشته باشد به ویژه در کشوری مانند ایران به سرعت پودر شده و از بین می رود، در ضمن به دلیل رنگدانه هایی که در آن استفاده شده است حدود 80 سال افزایش عمر خواهد داشت.
این دانشجوی رشته مهندسی بافت در مقطع دکتری با اشاره به موارد پیش گفته اظهار داشت: به دلیل ماسه ای که در این کامپوزیت استفاده شده و رنگدانه های معدنی؛ مانند هماتیت کندسوز شده و در برابر حریق مقاوم خواهد بود.
وی در مورد زمان به سرانجام رسیدن این طرح و آماده شدن برای تجاری سازی نیز گفت: این طرح از ابتدای تحقیقات تا پایان ثبت اختراع حدود 2 سال زمان برده است، هنوز در مرحله تجاری سازی نیتسیم زیرا باید ابتدا مورد استفاده آن مشخص شود ولی نمونه فعلی را که نمونه نیمه صنعتی است به سرمایه گذاران ارائه داده ایم.

***ساخت چاپگرهای سه بعدی
یکی از مجریان طرح ساخت پرینترهای سه بعدی نیز در غرفه دانشکده مهندسی مکانیک در مورد این نوع چاپگرها توضیح داد: چاپگرهای سه بعدی فناوری های مختلف دارند و از مواد گوناگونی استفاده می کنند؛ یک نوع از این چاپگرها دستگاه های با فناوری اف دی ای/ fused deposition modeling یا مدل سازی ته نشین جوش خورده کار می کند و مواد مورد استفاده آن دو نوع پلاستیک استفاده می کنند.
مدیا خادمی ادامه داد: دستگاه دیگر دی ال پی/ dlp یا digital light processing فرایند دیجیتال نوری است که مواد مورد استفاده آن رزین حساس به نور، پلیمرها و سرامیک هاست.
این دانشجوی رشته مهندسی پزشکی مقطع دکتری در مورد تفاوت فناوری این چاپگرهای سه بعدی با دستگاه های ماشین ابزار سی ان سی/cnc نیز توضیح داد: پرینترهای سه بعدی به صورت افزایشی کار می کنند؛ بر عکس دستگاه های سی ان سی. یعنی می توان طرح و مواد را به دستگاه پرینتر سه بعدی داد و پرینتر به صورت لایه ای قطعه را تولید می کند. ولی دستگاه های سی ان سی برعکس این کار را انجام می دهند؛ یعنی یک بلوک به همراه قطعه مدل شده وارد دستگاه می شود است، دستگاه آن را می تراشد و از آن تراشه قطعه را می سازد و تحویل می دهد.
وی ادامه داد: مزیت پرینترهای سه بعدی نسبت به سی ان سی ها در ساخت قطعات مورد استفاده در صنعت و پزشکی این است که این دستگاه ها جزئیات خیلی ریز را می توانند مدل کنند و مواد اضافه ای ندارند.
خادمی در مورد مزایای ساخته شده در توسط گروه محققان آزمایشگاه ساخت افزودنی دانشگاه علوم تحقیقات توضیح داد: پرینترهای سه بعدی به طور کلی هفت نوع فناوری دارند که همین دو نوع دی ال پی و اف دی ای فناوری های اصلی و مبنایی هستند، یعنی نه تنها مواد پلاستیکی را تولید می کنند بلکه قالب هم می زنند.
وی افزود: نمونه های دیگری از این نوع پرینترها نیز در ایران ساخته شده و موجود هست؛ ولی هر کدام بر حسب ضخامت، دقت و ابعاد متفاوت است؛ بنابراین ما برای این دستگاه پرینتر ثبت اختراع نداریم ولی مالکیت فکری را ثبت کرده ایم.

***جای خالی علوم انسانی
با اینکه همزمان با برگزاری این نمایشگاه نشست های تخصصی با موضوعات مرتبط با پژوهش از جمله پژوهش در علوم انسانی و پژوهش و رسانه نیز در محل نمایشگاه یا سالن های دیگر برگزار می شود، در میان غرفه های حاضر در نمایشگاه خبری از دانشکده های مرتبط با علوم انسانی نیست و غرفه ها به دستاوردهای دانشکده های مهندسی نفت و شیمی، کشاورزی، مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر یا مراکز تحقیقاتی مانند مرکز فیزیک پلاسما و امثال آن منحصر است. البته انجمن علمی دانشجویان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و انجمن ترویج علم ماه منظر نیز در غرفه های نمایشگاه حاضر هستند و دانشجویان و بازدیدکنندگان را با فعالیت های خود آشنا می کنند.
همچنین طرح هایی که با حمایت دانشگاه علوم و تحقیقات انجام شده و به مرحله ثبت اختراع رسیده است؛ از نظر مالکیت 50 درصد متعلق به صاحبان ایده و توسعه دهندگان آن و 50 درصد باقی متعلق به دانشگاه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا