از ده محصول فناورانه جهاد دانشگاهی رونمایی شد

راه اندازی خط تولید مته حفاری دندانه ای در خوزستان، خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا در البرز، ساخت نصب و راه اندازی بازوهای بارگیری دریایی در صنعت نفت در جزیره خارک از طرح هایی بودند که با ارتباط زنده رونمایی شدند.

همچنین از سوی دیگر از داروی درمانگر انتی بیوتیک گاما از پژوهشگاه رویان،بومی سازی  دانش فنی تولید آزمایشگاهی جنین از پژوهشگاه ابن سینا، کسب فناوری تولید کربن فعال از قیر طبیعی از پژوهشگاه کرمانشاه،پروژه توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت از پسماندهای نفتی وپروژه دستیابی به فناوری ساخت جرم های ویژه  نسوز درمقیاس پایلوت از استان یزد و پروژه طراحی، مهندسی و ساخت دکل های حفاری خشکی از دانشگاه علم وصنعت، همچنین از پروژه دستیابی به فناوری نمک زدایی نفت خام نیز به عنوان دستاورد دیگری از دانشگاه علم وصنعت معرفی و در محل دانشگاه علم وفرهنگ افتتاح شد .

در این مراسم که علاوه بر حضور معاون اول رئیس جمهور و رییس و مسئولان جهاد دانشگاهی در آن معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز حضور داشت، از برخی‌حامیان طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی از جمله مهندس قلمبر دزفولی از شرکت ملی نفت ایران، مهندس حسنی از شرکت پایانه های نفتی، مهندس هوتی از شرکت مناطق نفتی جنوب، مهندس حسینی پور از شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر و مهندس رستمی تقدیر شد.

جهاددانشگاهی آماده پذیرفتن 20 ماموریت کلان کشور است

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در مراسم رونمایی از ده محصول فناورانه جهاددانشگاهی گفت:جمهوری اسلامی ایران باید صاحب اقتصاد دانش بنیان در حوزه دفاعی، اقتصادی، تولید و فناوری باشد تا روزآمدی خود  را در دنیا حفظ کند، خاطر نشان کرد: تمام حوزه‌هایی که در دنیا دارای ارزش اقتصادی و استراتژیک است، را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده‌ایم.

دکتر حمیدرضا طیبی با تاکید بر ضرورت مدیریت بازار فناوری اظهار کرد: انقلاب باید بر بال علم و فناوری به دنیا صادر شود و راه دیگری برای صدور آن وجود ندارد.
وی عنوان کرد: درجهاددانشگاهی حاضر هستیم ۲۰ماموریت کلان را برعهده بگیریم و امروز آماده ایم درراستای توسعه علم وفناوری کشور قدم برداریم و درکنار آن نیاز به حمایت نیز داریم.

وی تاکید کرد: باید در زمینه‌هایی همچون طراحی خطوط تولید تجهیزات، محصولات و مواد اولیه و نیز اجرای پروژه‌ ها صاحب دانش شویم تا در بازار دنیا سهمی داشته باشیم؛ که از این لحاظ مشکلی نداریم.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه‌ یادآور شد: در حوزه هایی که خودمان از تکنولوژی برخوردار نیستیم می‌توانیم از طریق واگذاری بازار به خارج از کشور، انتقال فناوری را انجام دهیم.

طیبی با بیان این که فاصله تکنولوژی با دنیا را می‌توان در فرصت کوتاهی جبران کرد، به برخی دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی در دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ اشاره کرد و گفت: حمایت از توان داخل باید در حالت غیر تحریم صورت گیرد.

پروژه‌ های جهاد دانشگاهی از اولویت‌های معاونت علمی است

معاون علمی ــ فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی، خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی نمونه بومی شده انقلابی در آموزش و پژوهش است و پروژه‌های این سازمان از اولویت‌های ما در معاونت علمی به شمار می‌آید.

سورنا ستاری با اشاره به این که جهاد دانشگاهی نمونه بومی شده انقلابی در بحث آموزش و پژوهش است، اظهار کرد: از ابتدای امر بحث ما با جهاد دانشگاهی بر سر آن بود که تکنولوژی باید از طریق ایجاد شرکت‌ها به تولید برسد که خوشبختانه این بحث با جهاد دانشگاهی به نتیجه‌ رسیده است و موضوع فوق نیز محقق شده است.

وی با اشاره به این که جهاد دانشگاهی می‌تواند از طریق اعطای لاسینس به شرکت‌ها درآمد قابل توجهی نیز داشته باشد، یادآور شد: پروژه‌ های حمایت ۵۰ درصدی ما هم اکنون نیز فعال است و تا زمانی که تکنولوژی به تولید برسد، آن را مورد حمایت  قرار می‌دهیم. به شکلی که هر دو طرف در آن سهیم باشند.

معاون علمی ــ فناوری ریاست جمهوری در ادامه‌ با اشاره به این که برای حمایت از شرکت‌ها ساختار داریم، خاطر نشان کرد: این حمایت از سوی صندوق ها از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود و این زمانی رخ می‌دهد که تکنولوژی در قالب شرکت باشد که جهاد دانشگاهی نیز به این سمت حرکت می‌کند.

ستاری در پایان یکی از اولویت های معاونت علمی ــ فناوری ریاست جمهور را پروژه‌ های جهاد دانشگاهی دانست و ابراز امیدواری کرد: حرکت های فوق‌العاده‌ این سازمان ادامه‌ داشته باشد.

اگر میخواهیم مسیر توسعه را طی کنیم باید از مسیر علمی حرکت کنیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در آیین رونمایی از ده محصول فناورانه جهاددانشگاهی  گفت:امروز باید به سمتی برویم که توسعه کشور از مبانی توسعه علمی بگذرد و اگر میخواهیم مسیر توسعه را طی کنیم باید از مسیر علمی حرکت کنیم حتی اگر در شرایط سخت باشیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است و هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد از بودجه دولتی استفاده می کند.

افزود: برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشتند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند که در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا 20 میلیارد رسیده است.
وی با بیان این که ابتدا آنها قرار نبود از دولت بودجه بگیرند، اظهار داشت: اشکالی وجود ندارد ولی اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: این همه دانشگاه در کشور وجود دارد و قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد.
جهانگیری ادامه داد: بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد از ابتدا محدود بود ولی بعضی از آنها امروز دبیرخانه های دارند که بودجه های چند 10 میلیاردی است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نظام یکپارچه آموزش و پرورش در کشور را باید به وجود بیاوریم تا با یکپارچگی هر کدام یکدیگر را تکمیل کنند.

جهانگیری با بیان اینکه نقش فناوری در دهه های اخیر در توسعه کشور پررنگ تر شده است، گفت: نقش فناوری در کشورها از جمله ایران پررنگ تر شده و می تواند تحول اساسی در روند توسعه کشور به وجود بیاورد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل ذینفعی که در توسعه تغییر کرده، منابع انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: جهت گیری اصلی در زمینه توسعه کشور با استفاده از فناوری از صدر نظام باید شکل بگیرد که این تاکنون شکل گرفته و در تمام دستگاه ها حتی بدنه شرکت ها چه خصوصی و دولتی انجام شده است.

جهانگیری با بیان اینکه باید تلاش کنیم که مبانی توسعه را به خوبی در کشور ایجاد کنیم، گفت: یک زمانی منابع طبیعی مهمترین عامل پیشرفت بود اما امروز منابع انسانی با کیفیت و متخصص موجب پیشرفت کشورها می شود.

به گفته معاون اول رئیس جمهور: دانش نیروهای متخصص نقش مهم تری از ابزارهای پیچیده صنعتی دارند. به طوری که مدیریت دانش نیروهای انسانی بر بقیه مدیریت ها قابل اهمیت تر است و مسیر توسعه کشور را می تواند فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از مسیر توسعه علمی پیش برویم، گفت: در این شرایط سخت و تحریمی تنها می توان با توسعه علمی در توسعه کشور تاثیر گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نهادهایی که نقش آنها فرصت ساز بوده و ایجاد ظرفیت کرده اند در این شرایط سخت بیشتر می توانند نقش آفرین باشند که جهاد دانشگاهی همواره یکی از این نهادها بوده است.

جهانگیری تصریح کرد: نیروهای جوان جهاد دانشگاهی در دوره جنگ، سازندگی و بعد از آن نقش مهمی ایفا کرده اند و فرصت هایی را برای کشور ساخته اند.

به گفته وی دوران جنگ یکی از دوران های شکوفایی استعدادهای این کشور بوده است. این دوران، دوران سختی بوده که جزء دوران استثنائی کشور محسوب می شد. اما از هر بخشی از کشور نیروهای تحصیلکرده باانگیزه توانستند موانع را برطرف کنند که جهاد دانشگاهی هم در این بخش ها توانسته طی ۴۰ سال به خوبی بدرخشد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون در دوره ای هستیم که بخش های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن است. ما نمی توانیم به راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده ایم. بمباران نشده ولی آمریکایی ها اسم همین جنگ را، جنگ اقتصادی علیه ایران می دانند و توانسته اند مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گیری کنند تا مردم با تنگنا روبرو شوند.

جهانگیری با اشاره به صنعت نفت و گاز که اصلی ترین منبع درآمد کشور محسوب می شود، گفت: این صنعت نیاز به نگهداری قطعات دارد که این می تواند در حوزه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باشد.

به گفته وی همچنین از طرف دیگر صنعت خودروسازی هدف گیری شده است. صادرات قطعات ممنوع است؛ اگر بخش زیادی از یک خودرو را بتوانیم در کشور تولید کنیم و تنها ۱۰ درصد آن به موقع وارد کشور نشود، نمی توانیم به خاطر همین ۱۰ درصد خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به صنعت فولاد نیز گفت: در حال حاضر یک یا دو ماده ای هست که اگر در اختیار این صنعت نباشد، صنعت فولاد را با مشکل روبرو می کند. همچنین پتروشیمی از دیگر صنایع حساس ما محسوب می شود که آمریکایی ها روی این صنعت هم دست گذاشته اند.

جهانگیری تاکید کرد: توانمندی که در ایران شکل گرفته، یک توانمندی بزرگ است. ایران در نقطه ای نیست که نتواند برنامه ریزی و مدیریت کند.

وی گفت: ما امروز کشوری هستیم که متخصصان مان قادرند کشور را از پیچ های سخت عبور دهند. من اطمینان می دهم که صنعت کشور به هیچ عنوان در شرایط تحریم به مشکل بر نمی خورد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، تحریم ها در صنعت قطعه سازی هم تاثیر گذاشته و آن ۳ تا ۴ میلیارد دلاری که وارد کشور می شده را می توانیم با دانشگاهیان درمیان بگذاریم که این قطعات را به تولید برسانند و با ظرفیتی علمی و فنی بی نیاز از واردات شویم.

جهانگیری با بیان اینکه فرصت های خوبی می تواند پیش روی کشور قرار بگیرد، گفت: اگر خودروسازان به سرعت در نمایشگاه ها با دانشگاهیان در خصوص قطعات وارداتی تعامل برقرار کنند، می توان این قطعات را به صورت بومی در کشور تولید کرد و شرایط سخت را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه می توانیم بدین واسطه به توسعه کشور سرعت ببخشیم، گفت: جنگ ویرانی های زیادی داشت ولی فرصت هایی برای ما فراهم شد تا بتوانیم در مسیر تولید قرار بگیریم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: خیلی از صنایع کشور هستند که جای تحقیقات و تولید تکنولوژی دارند.

جهانگیری با اشاره به اقدام جهاد دانشگاهی در زمینه صنعت نفت گفت: هدف گذاری جهاد دانشگاهی در بخش نفت و گاز هم بوده است که باید این نیز توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش دانش بنیان ها باید به صورت جدی عمل کنیم، گفت: تغییرات نرخ ارز برای اقتصاد ما مفید نیست و مضر است و ناآرامی ها به جهت روانی از ماه های اول خروج آمریکا از برجام آغاز شد اما اکنون آثار برگشت ثبات اقتصادی را احساس می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: نرخ ارز به ضرر واردات و به نفع صادرات عمل می کند. از این رو این می تواند یک اتفاق مهمی باشد و باید به سمت بازار تولیدات داخل روی بیاوریم.

جهانگیری در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت: اکنون در حال بررسی بودجه ۹۸ هستیم تا آن را تقدیم مجلس کنیم. اما رهبری دستور دادند که بودجه باید طوری محقق شود که شرایط غیرعادی کشور در آن مدنظر قرار بگیرد. زیرا شرایط کشور عادی نیست و از بودجه باید برای توسعه کشور استفاده شود. به همین دلیل در اعلام لایحه بودجه تاخیر داشتیم.

وی با بیان اینکه باید برای اختصاص بودجه به سازمان ها اصلاحی داشته باشیم، گفت: ما این بررسی اصلاح و ساختار را داریم زیرا بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کسی که خواسته دانشگاه، مرکز یا هر چیزی را راه اندازی کند از این بودجه سهمی به خود اختصاص داده است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این بودجه برای راه اندازی بوده که دوستان باید برای اداره آن روی پای خود بایستند زیرا قرار نبوده که از اول از دولت بودجه ای بگیرند.

جهانگیری با بیان اینکه بعضی از دبیرخانه ها بودجه های چند ده میلیارد تومانی دارند، گفت: این باید اصلاح شود و اگر آنها را حذف کنیم، سروصدایی بلند خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ده ها دستگاه ها موازی درست شده و همه بودجه بگیر دولت هستند. این بودجه کم نیست و بودجه بزرگی است که برابر با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است ولی این به مسیرهایی می رود که بازدهی ندارند. بنابراین ضروری است که اصلاح شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا