می خواهید مشکلات قلبی عروقی خود را پیش بینی کنید:آزمایش کلیه بدهید

این مطالعه که نتایج آن در مجله Lancet Diabetes and Endocrinology به چاپ رسیده است، نشان دهنده این موضوع است  که آزمایش های کلیه می تواند بیماری هایی مانند حمله قلبی، ایست قلبی و نارسایی را پیش بینی کند.

نارسایی کلیه یا نارسایی کُلیَوی در پزشکی به شرایطی که در آن کلیه نتواند به طور لازم عمل کند گفته می‌شود و به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. نارسایی مزمن کلیه (Chronic renal failure) به معنی آن است که ایجاد و پیشرفت نارسایی سیری تدریجی و کند (طی ماهها وسالها) داشته است. معمولا بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. براساس مطالعات انجام شده، نزدیک به نیمی از بیماران با نارسایی مزمن کلیه، قبل از وخیم شدن بیماری کلیوی، از اختلالات قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند.

با این همه، آزمایش فشار خون و سطح کلسترول برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی بدون نقص نیست.  دو آزمایشی که به طور معمول برای بررسی نارسایی کلیه انجام می گیرد بررسی کراتینین خون و بررسی میزان آلبومین ادرار است.

کراتینین (Creatinine) فراورده ‌ای از سوخت و ساز در ماهیچه ‌ها است که از کلیه ‌ها دفع می‌ گردد. اندازه فرآوری و دفع کراتینین را هم با آزمایش خون و هم با گرد آوری ادرار در یک دوره ۲۴ ساعته می‌ توان اندازه گیری کرد. هر گاه اندازه کراتینین خون بالاتر از اندازه عادی شود نشانه نارسایی در کار کلیه ‌ها است و بنابراین سنجش خوبی برای ارزیابی کارکرد کلیه ‌ها می‌باشد.

آلبومین (ریشه لاتین: آلبوس بمعنی سفید) عموماً به گروهی از پروتئین های محلول در آب گفته می‌شود اما در بدن انسان از نظر کاربرد و مقدار یکی از مهمترین پروتئین ‌های درون پلاسما بوده و جزو پروتئین ‌هایی است که گلیکوزیله نمی‌شود. غلظت آلبومین موجود در خون انسان (آلبومینمی) حدود ۳/۶ – ۵/۲ گرم بر دسی لیتر است و این مقدار درصورت نیاز بدن تا دو برابر نیز افزایش می ‌یابد و میزان سنتز روزانه آن به طور تقریبی ۱۴۰ گرم می‌ باشد. آلبومین در کبد ساخته شده و میزان تولید آن حدود ۱۵ گرم در روز است. نیمه ‌عمر آلبومین در بدن ۲۰ روز است و روزانه  نزدیک به ۴٪ تخریب و جایگزین می‌گردد.

براساس مطالعه اخیر، انجام این آزمایشات، به پزشکان کمک می کند تا درمان مناسبی مانند استاتین ها و یا ورزش یا رژیم غذایی خاص برای بیمارانشان تجویز کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا