علم و فرهنگ ارتباط صنعت و هنر دانشگاهی را ایجاد کرده است

دکتر پروانه قاسمیان ،مدير گروه رشته طراحي پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص برگزاری نمایشگاه بوم تن گفت: ما سال هاست که با هدف کارآفرینی دانشجویان در رشته طراحی پارچه و لباس این این چنین نمایشگاه هایی را برگزار می کنیم.رشته طراحی پارچه و لباس رشته ای کاربردی است و هدف ما در طول این 20 سال آموزش علمی و درست دانشجویان و هدایت آنان به سمت بازار بوده است.

وی تصریح کرد: با برگزاری ورکشاپ ها، نمایشگاه و جشنواره هایی مثل جشنواره نقش تن پوش و آشنا کردن صنعت با این رشته می توانیم به هدف ارتباط  صنعت و دانشگاه برسیم و دانشجویان را به بازار نزدیک کنیم.از همین زاویه نگاه،می توانیم امروز بگوییم دانشگاه علم و فرهنگ دراین حوزه شناخته شده است و بسیاری از دانشجویان ما در کارخانه های معتبر مشغول به کار هستند.

دکتر قاسمیان عنوان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ پیشتر کارآفرینی را در دانشگاه شروع کرد و امروز با برگزاری این نمایشگاه ها و ورکشاپ ها به مرحله نمایش ایده های دانشجویان به صنعت رسیده است .

جشنواره نقش تن پوش را به سمت صنعتی شدن هدایت کردیم

الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش درحاشیه این نمایشگاه به خبرنگار سیناپرس گفت:از زمانی که به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب شدم به دنبال چرخه گمشده ای بین رویدادها و جشنواره های دانشگاهی بودم . به این نتیجه رسیدم که متاسفانه هیچ جشنواره ای عملی نمی شود و تنها آثار به نمایش در می آیند.

زایجانی تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم براین شد جشنواره نقش تن پوش را به سمت صنعتی شدن هدایت کنیم و غیر از بخش داوری هنری، داوری صنعتی را نیز به برنامه هایمان اضافه کنیم تا در صورت تایید نهایی آثار، چه به لحاظ هنری و چه از دید صنعتی، آن طرح را به سمت صنعت و تولید سوق دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر گفت: جشنواره طراحی مد و لباس دانشجویی(دیبا) نیز توجه ویژه ای به موضوع لزوم آشنایی طراحان مد و لباس با چرخه صنعت دارد و این مرحله از جشنواره به نوعی دوره‌ای آموزشی برای طراحان نیز محسوب می‌شود.

زایجانی تاکید کرد: از اهداف برپایی این جشنواره از جمله آشنایی دانشجویان عرصه طراحی پارچه و لباس با فرایند طراحی، تولید و تجاری سازی محصولات و تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت است.

دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش خاطرنشان کرد: جشنواره وقتی جشنواره است که بتواند پل ارتباطی بین صنعت و کار آفرینی باشد  و دانشجو بتواند راه خودش را پیدا کند.امسال نیز این جشنواره برگزار می شود و جشنواره نقش تن پوش نیز می تواند همین اثر را داشته باشد .البته اتفاق خوب در این رویداد این بود که یکی از برندهای ایرانی اعلام کرده است ، قسمتی از فروشگاهش را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا طراحان و فارغ التحصیلان جوان بتوانند از این موقعیت استفاده کنند و محصولاتشان را به عرضه بگذارند و بفروشند.

وی افزود: جوانان ایرانی نباید خودشان را دست کم بگیرند و این صنعت جای پیشرفت دارد و باید به جایی برسیم که پوشاک مان را به ترکیه و ایتالیا صادر کنیم و این نیاز،حمایت صنعت و دانشگاه ها را  می طلبد.

از صاحبان صنایع می خواهیم به دانشجویان اعتمادکنند

 دکتر شهره فضل‌وزیری ، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ درخصوص هدف برگزاری نمایشگاه دوروزه ( 24 و 25آذرماه)روسری‌های کاردست دانشجویان این دانشگاه گفت: مجموعه گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر حدود یکسال روی این موضوعات کار کرده است و از زمانی که دانشجویان پایان نامه هایشان را روی موضوع طراحی روسری انتخاب کردند ،من این وظیفه را به عهده گرفتم که نمایشگاه را راه اندازی و از صاحبان صنایع دعوت کنم تا دانشجویان را جذب صنعت کنند .

دکتر فضل وزیری افزود: با وجود آنکه این نمایشگاه دو روزه بود بیش از 7نفر که در زمینه تولید انبوه روسری فعالیت داشتند  آثار دانشجویان را خریداری کردند و خوشبختانه امروز به قرارداد نهایی رسیدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیشرفت تکنولوژی های جدید،جایگاه هنرهای سنتی و دستی را متزلزل می کند یا خیر گفت: به دلیل اینکه خلاقیت را از دانشجویان نگیریم برای تولید این آثار ابتدا با دست کارکردند،بعد طرح ها را به محیط نرم افزار بردند و در آنجا تبدیل به طرح کاربردی در چاپ دیجیتال کردند و کارهای نابی به دست آمد که نمونه آن در هیچ جا یافت نمی شود .

عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: امروز  از صاحبان صنایع می خواهیم به دانشجویان اعتمادکنند زیرا کارهایشان ناب است و مبانی علمی هنری در آنها به کار گرفته شده است.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا