علم در 26آذرماه

  • روز ملی حمل و نقل

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل ایران است. تعیین این روز به این مناسبت در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت.در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‏هاي زيربنايي اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قراردادن فرايند توسعه اقتصادي، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول مي‏شود.در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و 26 آذرماه سال 1361، از شمار چنین روزهایی است.  پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه الله، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال 1376 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، 26 آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد.

  • سالروز پرتاب مرکوری

"مرکوری" اولین سفینه فضایی سرنشین‌دار آمریکا بود که در اواخر دهه 1950 طرح آن اجرایی شد. این ناو زنگوله‌ای شکل که فضای کوچک آن اجازه می‌داد فقط یک نفر را حمل کند در 17 دسامبر 1958 به طور رسمی از طرف سازمان هوا-فضایی آمریکا به عنوان نخستین برنامه سرنشین‌دار آمریکا اعلام گردید.

  • پرواز اولين هواپيماي موتوردار جهان

در هفدهم دسامبر 1903م اولين هواپيماي موتوردار جهان، پس از بارها آزمايش و تجربه، سرانجام با موفقيت از زمين برخاست و نزديك به يك دقيقه در فضا پرواز كرد. اين هواپيما توسط دو برادر به نام‏هاي ويلبِر و اُرْويل رايْتْ، ساخته شد و در ايالت كاروليناي شمالي امريكا آزمايش گرديد. برادران رايت در ابتدا دوچرخه‏ساز بودند و با مشاهده پرواز هواپيماهاي بدون موتور به پرواز علاقه‏ مند شدند و سرانجام با پشتكار فراوان، موفق به ساخت و پرواز اولين هواپيماي موتوردار جهان گرديدند. آنها توانستند ماشين پرنده‏اي سنگين‏تر از هوا و داراي حجم بزرگ را ساخته و مورد آزمايش قرار دهند. نخستين پرواز، 12 ثانيه به طول انجاميد و آزمايش ديگري كه در همان روز انجام شد، زمان بيشتري را دربرگرفت. هواپيماي برادران رايت كه با سلامت فرود آمد، داراي دو بال و و ملخ بود و اولين هواپيماي موتوري به حساب مي‏آيد كه انسان با آن پرواز كرد.

  •  تولد ویلارد فرانک 

ویلارد فرانک لیبای متولد ۱۷ دسامبر ۱۹۰۸ بود. وی  شیمی‌فیزیک‌دان آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۶۰ است. او برای توسعه روش استفاده از کربن ۱۴ برای تعیین سن در باستان شناسی، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و دیگر شاخه‌های علم موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.وی ۸ سپتامبر ۱۹۸۰ (۷۱ سال) است.

  • تولد سر همفری دیوی

سر همفری دیوی متولد ۱۷ دسامبر ۱۷۷۸ بود. وی شیمی‌دان بریتانیایی بود. وی عناصر سدیم، پتاسیم و کلسیم را کشف کرد و برای اولین بار پی برد که عناصر یک ترکیب شیمیایی به وسیلهٔ پیوندهایی که ماهیت الکتریکی دارند به هم پیوسته‌اند.او – درگذشته ۲۹ مه ۱۸۲۹ درگذشت.

  •  تولد جوزف هنری

جوزف هنری متولد ۱۷ دسامبر ۱۷۹۷ بود. وی دانشمند و فیزیکدان سرشناس آمریکایی قرن نوزدهم بود. یکای خود القایی به افتخار وی هانری (Henry) نامگذاری گردیده است.وی ۱۳ مه ۱۸۷۸ در گذشت.

  • درگذشت ویلیام تامسون

ویلیام تامسون، نخستین بارون کلوین  متولد ۲۶ ژوئن ۱۸۲۴بود که بیشتر با نام لُرد کلوین (Lord Kelvin) مشهور است، ریاضیدان و فیزیکدان و مهندس بریتانیایی و یکی از پیشگامان مهم علوم طبیعی در قرن نوزدهم بود.او کارهای مهمی در تحلیل ریاضی الکتریسیته و ترمودینامیک انجام داد و تلاش‌های زیادی برای وحدت بخشیدن به حوزه‌های مختلف فیزیک به شکل مدرن آن کرد. اما آن چه باعث شهرتش شد، کار دومش یعنی مهندسی تلگراف بود.وی ۱۷ دسامبر ۱۹۰۷ (۸۳ سال)درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا