یادگیری ماشینی بیمارستان‌ها را از آلودگی مصون می‌کند

بر اساس مطالعات انجام‌شده اخیر، یادگیری ماشینی (Machine Learning) به‌عنوان هوش مصنوعی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت جدی و احتمالاً تهدیدکننده زندگی را از عوامل بیماری‌زای بیمارستانی، پیش‌بینی کند.

استافیلوکوک اپیدرمیدیس (Staphylococcus epidermidis) یک کلونی موجود در همه قسمت های پوست سالم انسان است اما همچنین می‌تواند یک منبع بسیار بد عفونت‌های جدی مرتبط با دستگاه‌های ساکن و روش‌های جراحی مانند جایگزینی مفصل ران باشد.

با استفاده از یادگیری ماشین به‌عنوان یک هوش مصنوعی، متخصصان توانستند با موفقیت خطر ابتلا به عفونت را از ویژگی‌های ژنوم یک عایق باکتریایی پیش‌بینی کنند. اما مشخص نیست که آیا تمام تعداد اعضای استافیلوکوک اپیدرمیدیس، پوست بدون نشانه را مستعد عواملی چون عفونت‌ها می‌سازند؟ یا اگر برخی از آن‌ها وارد جریان خون یا بافت عمیق شوند، موجب این عارضه خواهند شد.

گروهی از میکروب شناسان و متخصصان ژنتیک دانشگاه آلتو (Aalto) و دانشگاه هلسینکی (Helsinki) فنلاند، جمعیت وسیع ژنومیک و اندازه‌گیری ویژگی‌های مرتبط با ایمونولوژیک این باکتری را در محیط آزمایشگاهی ترکیب کردند. با استفاده از یادگیری ماشین به‌عنوان هوش مصنوعی، آن‌ها توانستند با موفقیت خطر ابتلا به عفونت را از ویژگی‌های ژنوم یک عایق باکتریایی پیش‌بینی کنند. اما مشخص نیست که آیا تمام اعضای خانواده باکتری استافیلوکوک اپیدرمیدیس، پوست بدون نشانه را مستعد عواملی چون عفونت‌ها می‌سازند؟ یا اگر برخی از آن‌ها وارد جریان خون یا بافت عمیق شوند، موجب این عارضه خواهند شد.

این پژوهشگران فنلاندی خاطرنشان کردند که یافته‌های جدید راه را برای فناوری آینده‌ای باز می‌کنند که در آن ژنوتیپ هایی (از موجودات دارای صفات مشابه ارثی) با خطر بالا شناسایی می‌شوند. کاربری این فناوری، زمانی است که یک فرد باید یک روش جراحی را انجام دهد که دارای پتانسیل بالایی برای کاهش بار عفونت‌های بیمارستانی ناشی از استافیلوکوک اپیدرمیدیس است.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا