فرونشست سطح زمین در ایران سالانه ۵۴ میلیمتر است

این پدیده همانند سایر مخاطرات مانند زلزله، خشکسالی، سیل، طوفان و لغزش از جمله موانع توسعه اقتصادی- اجتماعی و عمرانی به شمار می رود.

نتایج تحقیقات پیرامون این موضوع نشان داده که افت شدید آب زیرزمینی در سال های اخیر منجر به بروز مخاطرات ژئومورفولوژیکی فرونشست در کشور شده است.

بر اثر این نشست، ترک ها و شکاف هایی در مناطق مورد نظر با اشکال و عمق و طول متفاوت ایجاد شده است. تغییرات این اشکال در طول زمان موجب ایجاد فرم های متفاوت و عوارض متعددی می شود که شامل شکاف های طولی ممتد، شکاف های منقطع، حفرات مدوّر، چاله های وسیع و فروچاله هایی است که این عوارض باعث تخریب برخی از اراضی کشاورزی و کانال های آبیاری و همچنین باعث تغییر شیب زمین در برخی نواحی و تهدید شبکه های انتقال نفت و گاز و سایر تأسیسات عمرانی و کاهش برگشت ناپذیر ظرفیت مخزن آبخانه می شود.

فرونشست زمین در یک میلیون هکتار از دشت‌های ایران روی داد و به نظر می رسد در حال حاضر یکی از مسائل ومعضلات منابع طبیعی کشور همین موضوع باشد.

بر اساس شواهد، بیلان منفی آب‌های زیرزمینی کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده‌است. نتیجه مدیریت غلط منابع آبی و پیامدهای ناگوار آن به‌ویژه حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز هر روز آشکارتر می‌شود؛ وقتی بی‌هیچ ضابطه و معیاری چاه عمیق و نیمه‌عمیق حفر می‌شود تا کشاورزی ناپایدار توسعه یابد، آبخوان‌ها خالی می‌شود، سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و در نتیجه ۲۳۰دشت حاصلخیز کشور دچار بحران می‌شود.

 

نشست زمین در ایران ۹۰ برابر اندازه جهانی است

براساس نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده است؛ پدیده فرونشست زمین در ایران به ۹۰ برابر اندازه جهانی رسیده است.

محمد درویش، فعال و پژوهشگر محیط زیست، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره این آمار گفته است: اتحادیه اروپا اعلام کرده اگر سرزمینی سالانه چهار میلیمتر فرونشست داشته باشد باید کمیته‌ای برای حل این بحران ایجاد شود، این درحالی است که در ایران فرونشست سالانه  ۵۴ میلیمتر است اما مسئولان عملا هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

این اظهارات در حالیست که دو پژوهشگر ایرانی اعلام کرده‌اند که در پایتخت میزان فرونشست زمین سالانه ۳۶ سانتی متر است. بر اساس این برآوردها، شهر تهران در یک دهه گذشته دو متر فرورفته است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا