تلاش می کنیم برنامه های ثبت را در خدمت توسعه برنامه سلامت قرار دهیم

تا کنون مقالات زیادی پیرامون این موضوع در مجله AIM به چاپ رسیده است. مشخصا داده های این رجیستری ها می تواند در تصمیم گیری های کلان کشور، بسیار قابل اعتماد  باشد.

دکتر کاظم زنده دل مشاور معاونت تحقیقات و مسئول برنامه ملی ثبت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با اهداف و ماموریت های این همایش گفت:  برنامه های این همایش با کارگاه ها و سخنرانی ها نقش بسیار مهمی در توسعه کمی و کیفی برنامه ثبت در دانشگاه ها و کشور خواهد داشت .

زنده دل تصریح کرد: این کنگره فرصتی است که ذینفعان مختلف شامل مسئولان، کارشناسان، متخصصان، دانشجویان، شرکت های نرم افزاری و… که در زمینه برنامه های ثبت فعالیت دارند، از دانش تخصصی مرتبط  در این زمینه، بهره مند شوند و بتوانند تجارب موفق خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی در ادامه افزود: با حضور مدیران، مدیران بیمارستان ها، سیاستگذاران و… که می خواهند از این داده ها استفاده کنند، به بهره برداری از ثبت، توجه ویژه ای داریم و تلاش می کنیم برنامه های ثبت را در خدمت توسعه، برنامه سلامت قرار دهیم تا کمک کند تصمیمات مبتنی بر شواهد اتخاذ شود. برای رسیدن به این هدف راه طولانی را پیش رو داریم. باید برنامه های ثبت را در راستای این هدف، آموزش دهیم و تلاش کنیم برنامه ثبت در جهت پاسخ به نیازهای سلامت هدایت شود.

رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان و قائم مقام مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به نتایج به دست آمده از اولین همایش ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت خاطر نشان کرد؛ همایش گذشته که در مشهد برگزار شد، ایده ها و برنامه های مختلفی را پیش رو قرارداد که بسیاری از این تصمیمات به نتیجه رسیده و سبب شد ما از جهت کمی و کیفی، توسعه قابل ملاحظه ای در برنامه  ثبت، در کشور داشته باشیم. به همین منظور برآن شدیم که دومین همایش ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت را با این تجربه برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: برای آن که برنامه ثبت بتواند نیازهای کشور را مرتفع نماید مسیر طولانی را پیش رو دارد. ثبت ها به نتیجه برسد، آمار و گزارش ها به طور صحیح  گرفته شود، در اختیار گروه های هدف قرار گیرد و منجر به بهره برداری شود.

دکتر زنده دل با بیان اینکه برای چرخه حیات ثبت، سه فاز اصلی در نظر گرفته ایم گفت:  فاز اول تاسیس، دوم استقرار و فاز سوم بهره برداری است. اکنون مرحله تاسیس را طی کرده ایم و تقریبا همه دانشگاه ها می دانند چگونه برنامه ثبت را راه اندازی کنند. گروه ها به صورت دانشگاهی و ملی با هم کار می کنند، نرم افزارها تولید شده و داده ها را ثبت می کند. البته هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. اما با تمام این موانع از این مرحله گذر کردیم . حال در مرحله استقرار هستیم تا کیفیت برنامه ثبت ارتقاء پیدا کند، منابع و نیروی انسانی به طور مستمر کنار این برنامه مستقر باشد. مرحله سوم بهره برداری است که در نهایت نتایج  گزارش ها و مقالات تحقیقاتی، ملی و بین المللی، را بررسی کرده  تا بتوانیم  به سوالات و فرضیه های پژوهشی بسیار مهم کشور، پاسخ بدهیم و  از نتایج این تحقیقات در سیاست گذاری ها بهره ببریم.

دبیر علمی دومین همایش ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت در ارتباط با نگرش این دوره از همایش اظهار کرد؛ در این دوره به استانداردهای ثبت توجه بیشتری می شود، گروه های مختلف، با ثبت های موفق کشور آشنا می شوند، با سازمان بهداشت جهانی در ارتباط هستیم تا بتوانیم از متخصصین و کارشناسان بین المللی که در زمینه ثبت، خبره هستند دعوت به عمل آوریم . و از ثبت های موفق آنها الگوبرداری کنیم.

دکتر کاظم زنده دل در پایان بیان کرد: وجه تمایز دومین همایش ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت، پیشرفت برنامه های ثبت است. در این دوره محورهای بیشتری به کنگره اضافه شده که باعث می شود گروه های متنوع تری در این دوره حضور پیدا کنند. همچنین از لحاظ ساختار همایش، کمیته علمی  و تنوعی که وجود دارد و در حال حاضر ثبت ها توسعه یافته تر از دوره قبل هستند، انتظار داریم  یک کنگره جدی تر و پر محتوا پیش رو داشته باشیم.

براساس این گزارش، دومین همایش بین المللی ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت 20 الی 22 ماه جاری در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا