طی ۲۰ سال آینده جهان به اندازه ۳۰۰ سال قبل از آن تغییر خواهد کرد

وی گفت: در حال حاضر دنیا از سطح دانشگاهی آموزش به سطح شهروندی سوق پیدا کرده و آموزش الکترونیکی به منظور ابزاری برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای دنبال می‌شود.

​علی‌اکبر جلالی در نشست خبری نخستین جایزه ملی یادگیری الکترونیکی که صبح امروز در محل کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی برگزار شد، محل برگزاری مراسم نخستین جایزه ملی یادگیری الکترونیکی را کتابخانه و مرکز اسناد ملی ایران اعلام کرد و افزود: این مراسم روز دوشنبه ۲۶ آذر و در دو بخش مستقل برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخش نخست از ساعت ۹ تا ۱۲، در قالب سمینار ترتیب داده شده است، تشریح کرد: در این بخش دستاوردهای ۸ شرکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه یادگیری الکترونیکی ارائه خواهد شد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی همچنین از ارائه یک سخنرانی علمی با موضوع "روند توسعه فناوری‌های نوین آموزش و یادگیری الکترونیکی در جهان" در این بخش خبر داد.

جلالی سپس به تشریح بخش دوم این مراسم پرداخت و توضیح داد: در این بخش که از ساعت ۲ تا ۵ بعد از ظهر در محل کتابخانه ملی برگزار می‌شود، سازمان‌ها، افراد و دستاوردها از جمله ۴ مؤسسه، ۲ دستاورد و ۳چهره برگزیده در حوزه یادگیری الکترونیکی تقدیر خواهند شد.

وی همچنین به ایراد سخنرانی با موضوع "فرصت‌ها و چالش‌های آموزش الکترونیکی در آینده" از سوی استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا و سخنرانی دکتر جلالی پیرامون "فناوری‌های آینده؛ اخلاق، فرهنگ و مسائل انسان‌شناسی" در این بخش اشاره کرد و یادآور شد: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر سخنرانان این بخش خواهند بود.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری تأکید کرد: اگر به صورت فعال وارد عرصه یادگیری الکترونیکی نشویم، در مواجهه با فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و حقیقت مجازی با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

جلالی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل اخلاقی در این حوزه، تصریح کرد: طی ۲۰ سال آینده جهان به اندازه ۳۰۰ سال قبل از آن تغییر خواهد کرد و اطلاع‌رسانی این موضوع به مردم با روش‌های معمول آموزش، امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: لازم است سطح سنتی آموزش و مدرک‌گرایی صرف را کنار گذاشته و یادگیری الکترونیکی را به ابزار آموزش عمومی تبدیل کنیم.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری یادآور شد: در حال حاضر دنیا از سطح دانشگاهی آموزش به سطح شهروندی حرکت می‌کند؛ بدین ترتیب آموزش الکترونیکی، عمومی و رایگان خواهد بود، مگر آن که افراد مایل به دریافت مدرک باشند.

جلالی افزود: امروزه اغلب دانشجویانی که به عرصه آموزش الکترونیکی ورود پیدا کرده‌اند، خود شاغل هستند و به منظور ارتقای حرفه خود یادگیری الکترونیکی را برگزیده‌اند.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری با بیان اینکه هر دانشگاه سعی کرده در کنار آموزش سنتی، یک مؤسسه آموزش الکترونیکی نیز راه‌اندازی کند، اما در این عرصه چندان موفق نبوده است، اظهار کرد: تنها از طریق آموزش الکترونیکی نمی‌توان چالش‌های آموزش عالی کشور را برطرف کرد.

اعطای تندیس جایزه به ۱۴ نفر

جلالی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در نخستین جایزه ملی یادگیری الکترونیکی تقدیر خواهند شد، توضیح داد: تندیس جایزه به ۱۴ نفر که طی ارزیابی‌های مفصل برگزیده شده‌اند، اهدا خواهد شد که در این میان ۶ تندیس به برگزیدگان عرصه یادگیری الکترونیکی، ۳ تندیس به چهره‌های برتر این حوزه و ۵ تندیس نیز به حامیان جایزه تعلق خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در سطح "جایزه فرد"، از ۳ نفر از افرادی که که بیشترین خدمات را در سطح ملی و در حوزه یادگیری الکترونیکی ارائه کرده‌اند، از جمله دکتر علی‌اکبر صفوی، دکتر عباس بازرگان و دکتر غلامعلی منتظر به صورت ویژه تقدیر خواهد شد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری در پایان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گردهمایی و همایشی درباره یادگیری الکترونیکی برگزار نشده است، ابراز امیدواری کرد زیرساخت‌های مناسب این عرصه فراهم شده و به آموزش و یادگیری الکترونیکی که یکی از چالش‌های کشور نیز هست، به طور جدی‌تر پرداخته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا