شکار غیر قانونی عامل انقراض فیل های آفریقائی

بر اساس گزارش منتشر شده توسط انجمن حفاظت از محیط زیست آمریکا در موزامبیک U.S.-based Wildlife Conservation Society (WCS)  ، شکار غیر قانونی و شکارچیان غیر مجاز طی پنج سال گذشته ، در حدود نیمی از فیل های ساکن موزامبیک را از بین برده اند . شکار این حیوان ، عمدتا برای استفاده از عاج های گرانقیمت این فیل ها انجام می شود .

در این گزارش همچنین به نتایج یک بررسی میدانی توسط دولت موزامبیک استناد شده است که بر اساس آن 48 درصد از جمعیت فیل های این کشور طی مدت زمان اندکی از بین رفته اند و تعداد این جانوران طی 5 سال گذشته  از 20 هزار راس به 10 هزار و 300 راس رسیده است .

کارشناسان این انجمن اعلام کردند که این موضوع به دلیل رواج بیش از حد شکار غیر قانونی فیل ها در کشور موزامبیک است که بیشترین جمعیت فیل های قاره آفریقا را در خود پرورش داده است .

بررسی های انجام شده در این حوزه نشان می دهد که مناطق دوردست شمال موزامبیک ، بیشترین آسیب ها را از موضوع شکار غیر قانونی متحمل شده است . این موضوع بر اساس ثبت  فیل های کشته شده در این منطقه و به ویژه  منطقه حفاظت شده ملی حیات وحش  نیاسا Niassa national Reserve به دست آمده است . بر این اساس ، 95 درصد از کشتار فیل های موزامبیکی در این منطقه انجام شده و جمعیت فیل های این منطقه حفاظت شده از 15 هزار  و 400 راس به 6 هزار و 100 راس کاهش یافته است .

در پی این مطالعات ، یک عملیات بررسی میدانی در سراسر کشور موزامبیک انجام شد که طی آن از طریق بررسی هوائی و تصویر برداری با هواپیما مشخص شد که نیمی از فیل های مشاهده شده ، کشته شده اند .

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس آمارهای رسمی ، همه ساله در سراسر قاره آفریقا بالغ بر 30 هزار راس فیل به صورت غیر قانونی و توسط شکارچیان غیر مجاز ، کشته می شوند . اصلی ترین انگیزه این قتل عام ، استفاده از عاج های ارزشمند این حیوانات است . این عاج ها عمدتا توسط قاچاقچیان به کشورهای شرق آسیا و به ویژه چین انتقال داده شده و با قیمت های گزافی به فروش می رسند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا