43 طرح در جشنواره جوان خوارزمی برگزیده شد

 دبیر جشنواره جوان خوارزمی در مورد بیستمین دوره برگزاری این جشنواره توضیح داد: این جشنواره در دو بخش اصلی دانش پژوهان و فناوران و بخش دانش آموزی با کمک مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود‌.

دکتر علیرضا اللهیاری ادامه داد: در بخش دانش پژوهان و فناوران که طرح های پژوهشگران ایرانی گروه سنی زیر 35 سال تقدیر می شود؛ در مجموع 675 طرح به دبیرخانه رسید که از این تعداد 375 طرح در 17 گروه تخصصی؛ شامل برق و کامپیوتر، مکانیک، فناوری های شیمیایی، زیست فناوری و علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی و نرم افزار و فناوری، مکاترونیک، عمران، مواد، متالوژی و انرژی های نو، فناوری نانو، هنر، معماری و شهرسازی، محیط زیست، هوافضا، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری و در 4 دسته بندی کلی شامل پژوهش های بنیادی، توسعه ای، کاربردی و اختراع و نوآوری توسط 250 عضو هیات علمی داوری شد و در نهایت 19 طرح به هیات داوران ارجاع و 12 طرح به عنوان طرح های برگزیده روز دوشنبه (26 آذر) معرفی و تقدیر می شوند.
وی با تاکید بر اینکه در بخش دانش پژوهان و فناوران طرح ها حتما باید قابلیت تجاری سازی داشته باشند گفت: در داوری این طرح ها ما به سابقه علمی ارسال کنندگان طرح ها کاری نداریم؛ بلکه حتما بررسی می کنیم که آیا این طرح ها با حمایت های لازم از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، بنیاد نخبگان و دیگر نهادها قابلیت تجاری شدن و کارآفرینی را دارد یا خیر.

** دریافت 8 هزار و 642 طرح در بخش دانش آموزی
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: در بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی 8 هزار و 642 طرح به دبیرخانه رسیده است که از این تعداد هزار و 245 طرح راه یافته به مرحله کشوری، 492 طرح راه یافته به دفاع طراحان، 52 طرح راه یافته به داوری نهایی و 31 طرح برگزیده نهایی کشوری شناخته شدند.
مهاجرانی افزود: در مجموع 10 هزار و 357 دانش آموز در این رقابت شرکت کرده اند. این طرح ها در 15 رشته شامل برق و الکترونیک، رایانه، مکانیک، مکاترونیک، معماری و عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فیزیک و نجوم، شیمی، نانوتکنولوژی، ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، علوم اجتماعی و روان شناسی، هنر و یک رشته آزاد تقسیم بندی شده و قابل ارائه به دبیرخانه بوده اند.
رئیس ستاد بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی ادامه داد: از بین طرح ها دوسوم از شرکت کنندگان در مرحله اول دخترها و یک سوم پسرها هستند ولی در مرحله نهایی این آمار برعکس می شود. همچنین بیشترین طرح های رسیده در بخش هنر و ادبیات فارسی و کمترین طرح ها در علوم پایه و علون محض به دست ما رسیده است.
وی در مورد مزایای برگزیدگان در این جشنواره توضیح داد: غیر از تقدیر در روز معرفی برگزیده ها، این افراد در صورتی که در انجام طرح 50 درصد سهم داشته باشند و کسب 90 امتیاز لازم برای رشته محل مورد نظر در آزمون سراسری می توانند از امتیاز خاصی برخوردار شوند.
مهاجرانی گفت: عضویت در بنیاد نخبگان و بهره برداری از تسهیلات آن نیز از دیگر مزایای برای برگزیدگان است.
به گفته وی بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه ( سال های دهم، یازدهم و دوازدهم) با حداکثر سن 20 سال برگزار می شود.
آیین معرفی برگزیدگان این جشنواره روز دوشنبه (26 آذر) در سالن خوارزمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار می شود.
جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سازمان های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شوند.
جشنواره جوان خوارزمی مختص افراد زیر 35 سال است و برگزیدگان جشنواره دانش آموزی خوارزمی نیز همزمان با این جشنواره تقدیر می شوند، بخش بین الملل جشنواره خوارزمی نیز برای افراد بالای 35 سال همه ساله در سطح بین المللی برگزار می شود. بنیاد ملی نخبگان نیز از برگزیدگان جشنواره های خوارزمی حمایت می کند.
جشنواره خوارزمی قدیمی ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از 1366 آغاز به کار کرد و در بخش بین الملل امسال سی و دومین دوره و در بخش جوان بیستمین دوره را پشت سر می گذارد.
مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن و بخش جوان همزمان با هفته پژوهش و فناوری هفته پایانی آذر (امسال 24 تا 30 ) برگزار می شود.
این دو رویداد علمی و پژوهشی با هدف ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران، ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانش بنیان و تجاری سازی نتایج تحقیقات به شناسایی مخترعان و پژوهشگران برتر کشور می پردازند.
بخش دانش آموزی این جشنواره را مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژو‌هان جوان وزرات آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا