۵ موزه برتر سال ۲۰۱۹

موزه‌های بسیاری در جهان وجود دارند که آثار با ارزش، کمیاب یا تاریخی را در خود جای‌داده و به نمایش عموم گذاشته‌اند. معمولاً برخی از موزه‌ها نسبت به سایر نمونه‌های مشابه خود،  بزرگ‌تر هستند یا آثار باارزش و خاص‌تری دارند و یا نوع ساختمان و نمایش آثارشان منحصربه‌فرد است.

موزه تمدن‌های سیاه درواقع تحقق رؤیای لئوپولد سدار سنگور (Leopold Sedar Senghor) نخستین رئیس‌جمهور سنگال است. این موزه به معرفی و شرح آفریقای پس از استعمار پرداخته است و داستان مردم سیاه‌پوست را در سراسر جهان توضیح می‌دهد.

بر این اساس، در سال ۲۰۱۹ میلادی برترین موزه‌های جهان از سوی کارشناسان این حوزه  معرفی شدند که دراینجا به معرفی ۵ موزه برتر می‌پردازیم:

۱. موزه سلطنتی آلبرتا در ادمونتون، آلبرتای کانادا (Royal Alberta Museum in Edmonton): این موزه با ۳۹ هزار مترمربع مساحت و با هزینه کردن ۳۷۵ میلیون دلار، به‌عنوان یکی از برترین موزه‌ها در جهان و بزرگ‌ترین موزه در غرب کانادا مطرح‌شده است. یکی از اشیاء خاصی که در این موزه به نمایش گذاشته‌شده است، سنگ مانیتو (Manitou Stone)، شهاب‌سنگ مقدس مردم بومی آلبرتا و ساسکاچوان (Saskatchewan) است. در موزه سلطنتی آلبرتا، گالری کودکان و سالن‌های نمایش تاریخ طبیعی، دو بخش جذاب این موزه محسوب می‌شود و نمایشگاه موقت جنگ جهانی اول در این موزه برای سال ۲۰۲۰ میلادی راه‌اندازی خواهد شد که آن نیز از بخش‌های جذاب خواهد بود.

۲. موزه لوور ابوظبی، امارات متحده عربی (Louvre Abu Dhabi): این موزه شعبه‌ای از موزه لوور فرانسه است که در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی راه‌اندازی شده و یک پیشرفت قابل‌ملاحظه درزمینهٔ هنر در خاورمیانه به‌حساب می‌آید. موزه لوور ابوظبی با عنوان راه عربی راه‌اندازی شده و از سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح خواهد شد. گنجینه باستان‌شناسی عربستان سعودی، نمایشگاه هنر عربی با مصنوعاتی از امارات متحده عربی در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. قابل‌توجه است که چون بازدید از عربستان برای بسیاری از افراد دشوار و سخت است، این موزه می‌تواند کشور عربستان را به جهانیان معرفی کند و درواقع این موزه راهی خوب و راحت را برای شناخت مردم این کشور پیش روی جهانیان گذاشته است.

۳. موزه واتیکان در رم، ایتالیا (Vatican Museum): موزه واتیکان که به موزه‌ای مهیج معروف است در سال جدید میلادی خود را به بهترین نحو در معرض دید عموم قرار خواهد داد. در سال ۲۰۱۹ میلادی بازدیدکنندگان می‌توانند تاریخچه کامل کلیسای سیستین (Sistine Chapel) همراه با تور گردشگری شهر عجایب (City Wonders) را دریافت کرده و ترکیبی از هنر، تکنولوژی و موسیقی را تجربه کنند. در این موزه بازدیدکنندگان می‌توانند نقاشی معروف آخرین قضاوت میکل‌آنژ در کلیسای سیستین را تماشا کنند. علاوه بر مزایای رزرو ترکیبی تئاتر و موزه با تور گردشگری شهر عجایب، دسترسی به اینترنت پرسرعت در موزه‌های واتیکان، کلیسای سنت پیتر و کلیسای سیستین وجود دارد.

۴. موزه تمدن‌های سیاه در داکار، سنگال (Museum of Black Civilisations): موزه تمدن‌های سیاه درواقع تحقق رؤیای لئوپولد سدار سنگور (Leopold Sedar Senghor) نخستین رئیس‌جمهور سنگال است. این موزه به معرفی و شرح آفریقای پس از استعمار پرداخته است و داستان مردم سیاه‌پوست را در سراسر جهان توضیح می‌دهد. قابل‌توجه است که برای این کار بزرگ و ایجاد چنین موزه‌ای، ۵ دهه زمان صرف شد اما چشم‌انداز واقعی آن به نفع سنگال خواهد بود. طیف گسترده‌ای از نمایشگاه‌ها و آثار هنری معاصر آفریقایی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و داستان تجارت انسان و مراحل برده‌داری برای بازدیدکنندگان شرح داده می شود. این موزه در تاریخ ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی افتتاح شد.

۵. گالری هنر توی در موزه پاپا در ولینگتون، نیوزیلند (Toi Art at Te Papa Museum in Wellington): گالری هنر ملی، هنر توی در موزه پاپا یک پیشرفت قابل‌ملاحظه برای موزه های نیوزلند به‌حساب می‌آید. نمایشگاه‌های کنونی این موزه نشان‌دهنده تاریخ و منشأ متنوع میراث فرهنگی چند فرهنگی نیوزیلند است اما گالری هنر توی، هنر ملی این کشور و مردم آن را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه جنگجویان سفالین (Terracotta Warriors) یکی از نمایشگاه‌های مهم این موزه بوده که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا نمادهای امپراتوری چین باستان در قالب جنگجویان سفالی را به خاطر آوردند. نمایشگاه شبیه‌سازی زلزله نیز یکی دیگر از بخش‌های خاص این موزه به‌حساب می‌آید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: matadornetwork

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا