هدف دانشمندان در پروژه استند آپ کمدی علمی چیست؟

 یکی از اهداف مهم این مطالعه تحلیل دانشمندان شرکت کننده در پروژه استند آپ کمدی علمی بود

از ١١ نفر از این دانشمندان در مورد انگیزه خود برای مشارکت، فرایند انجام نمایش و میزان

ارزشی که پروژه برای آنان دارد، سوال شد. انگیزه های شخصی بسیار برای آنان مهم بود اما به دلایل حرفه ای و شغلی نیز اشاره کردند. کار کردن به شکل گروهی با راهنمایی هماهنگ کنندگان، امتحان و بازنویسی متنها و دست یافتن به اعتماد به نفسی تدریجی برای اجرا بر روی صحنه برای بهبود نمایشها، بسیار ضروری و مهم بود.

همچنین پاسخ دهندگان بیان کردند که تماشاچیانی که عمدتا افراد جوان و دارای مدارج بالای علمی بودند، از نمایش رضایت داشتند. به طور کلی، هم دانشمندانی که نمایش را اجرا کردند و هم تماشاچیان، استندآپ کمدی علمی را یکی از روشهای بالقوه ارتباط با علم محسوب می کنند.

منشا این نوع از کمدی به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد، اما محبوبیت خود را در دهه ١٩٦٠ و ١٩٧٠ و از برنامه های تلویزیونی آمریکا و انگلستان به دست آورد. تحقیقات بر روی طنز برای قرنها انجا شده اما توجه کمتری به استند آپ کمدی شده است زیرا همانطور که پیشتر گفته شد، این نوع از طنز بسیار جدید است. با این وجود مطالعات پیشین بر روی این نوع از کمدی و موضوعات مطرح شده در آن از قبیل متنهای به کار برده شده و تحلیل اجرای فرد و کاربرد برخی از اصول و ایده ها برای آموزش عالی و رابطه آن با موضوعات سیاسی انجام شده است. برای مثال در یکی از آخرین مطالعات محققان دریافته اند که قرار گرفتن در معرض برنامه های کمدی تلویزیون در اواخر شب که شامل تک گوییهای (مونولوگ) ایستاده نیز می شود، راه فراری برای عدم تماشای برنامه های سنتی خبری تلویزیون است.

کاربرد استند آپ کمدی در ارتباطات علمی همچنان نامتداول و غیرمعمول است. اما در سالهای اخیر در انگلستان و آمریکا این حرکت آغاز شده است. یکی از مثالهای مشهور این مورد برنامه دانشمند سابق و آمریکایی برایان مالو است (که خود را نخستین کمدین علم در کره زمین خوانده است) که فعالیتهای متعددی را به عنوان تسهیلگر علم در باشگاه های طنز، کنفرانسها و سایر مکانها انجام داده است و به سایر دانشمندان نیز آموزش می دهد تا از طریق طنز خود و مسائلشان را مطرح کنند. از مثالهای دیگر زیست شناس آمریکایی تیم لی است که معمولا اجراهایش انتقاد طنزگونه به سمینارهای علمی است و در انگلستان نیز مت پارکر که استند آپ کمدی در باشگاه ها، فستیوال های علمی و فستیوال های طنز اجرا می کند و همچنین اجراهایی در مورد ریاضی در مدارس داشته است.

با تحلیل پاسخ هایی که دانشمندان به سوالات پرسشنامه داده اند، سه موضوع اصلی استخراج شده است: انگیزه دانشمندان برای شرکت، فرایند توسعه نمایش استند آپ کمدی و درک میزان ارزش پروژه، توانایی و ظرفیت استندآپ کمدی برای ارتباطات علمی.

 

انگیزه دانشمندان برای شرکت در پروژه

طبق نتایج به دست آمده بیشتر پاسخ دهندگان تجربه قبلی یا علاقه کلی نسبت به ارتباط علمی داشتند و شرکت کنندگان برای انجام این پروژه از خود انگیزه نشان دادند. نوع انگیزه هایی که برای مشارکت پاسخ دهندگان یافت شد به دو دسته اصلی شخصی و کاری تقسیم می شود. انگیزه های شخصی نقش مهمی را در جلب دانشمندان به پروژه داشت است. دو انگیزه از انگیزه های فردی شامل انتظارِ به دست آوردن تجربه ای بالا وسرگرم شدن در این پروژه و همچنین این تفکر که مشارکت در پروژه های طنز جالب و سرگرم کننده است. سه تن از پاسخ دهندگان نیز به دلیل علاقه به استندآپ کمدی به این پروژه پیوسته بودند. علاقه به پیوند زدن هنر و علم نیز یکی دیگر از دلایل پاسخ دهندگان بود. همچنین بر روی صحنه رفتن و اجرای کمدی نیز کاری دشوار برای دانشمندان بود که البته آنان نگاه مثبتی به آن داشتند.

در رابطه با انگیزه های حرفهای و شغلی بیشتر به علاقه آنان به ارتباط علمی بود که آنها تمایل داشتند مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهند. به خصوص پاسخ دهندگان دوست داشتند که اعتماد به نفس بیشتری در هنگام سخنرانی در مقابل مردم به دست بیاورند و یاد بگیرند که چطور بر روی صحنه بروند و مهارت های خود را در برقراری ارتباط با مخاطبان افزایش دهند و یاد بگیرند که چگونه نظر و دیدگاه های خود را به گوش جامعه برسانند و به طرزی خلاقانه و گروهی فعالیت کنند. داشتن نقطه نظرات جدید در حوزه های تحقیقی و علمی نیز توسط یکی دیگر از دانشمندان مطرح شد.

 

فرایند اجرای استند آپ کمدی ها

پاسخ دهندگان معتقد بودند گام مهمی در خلق نمایش کمدی برای آماده سازی آنها در اجراهای عمومی وجود دارد. طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها، پاسخ دهندگان در این فرایند باید بر دشواری های نوشتن متن و اجرا بر روی صحنه غلبه می کردند.

برای یافتن دیدگاه مناسب نیز تحقیق انجام شد و منبع اصلی اطلاعات به کار رفته در کمدی، علم و کتب مشهور علمی، مقالات علمی، گزارش های فنی، وبسایت و مقالات رسانه ها بود. تماشای استند آپ کمدی و مشورت با همکاران، دوستان و خانواده نیز انجام گرفت. همچنین جالب است بدانید که یکی از دانشمندان نیز تجربه مستقیم را به عنوان منبع اطلاعاتی برای نوشتن متن طنز در مورد علم اعلام کرد.

 

ارزش درک شده پروژه و قابلیت و ظرفیت استند آپ کمدی برای ارتباط علمی

تمامی پاسخ دهندگان معتقد بودند که جامعه علمی محلی که اجراها را دیدند، بسیار از آن حمایت و تشویق و تحسین کردند. در برخی موارد نیز آنها با اجراها همزاد پنداری کرده اند و فکر می کردند نمایش خنده دار است و جرات و شهامت دانشمندانی را که بر روی صحنه آمده و سعی در خندان مردم داشتند، تحسین کردند. از سوی دیگر چندین پاسخ دهنده بیان کردند که برخی از همکارانشان نسبت به پروژه بی تفاوت بودند. همچنین پاسخ دهندگان مطرح کردند که تمایل دارند تا همکارانشان در این پروژه شرکت کنند که بیشتر به دلیل ارزش یادگیری و همچنین به خاطر سرگرم کننده بودن و کسب تجربه است. اما با این حال برخی از آنان مطرح کردند تنها کسانی را که به ارتباط علمی علاقه دارند، به شرکت در این پروژه تشویق می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا