کد خبر : 87069 جمعه 23 آذر 1397 - 09:00:38
کدام-خطرناک‌تر-هستند،-انسان-یا-کوسه؟

کاهش ۹۲ درصدی جمعیت کوسه‌ها طی ۵۰ سال

کدام خطرناک‌تر هستند، انسان یا کوسه؟

سیناپرس: یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که طی چند دهه اخیر جمعیت بسیاری از گونه‌های بزرگ کوسه‌ها به‌طور فزاینده‌ای کاهش‌یافته و اصلی‌ترین دلیل این موضوع نیز صید بی‌رویه، آلودگی‌های محیطی و نابودی زیستگاه‌های این جانور عنوان‌شده است.

نتایج یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد که جمعیت کوسه‌ها در مناطق اصلی زیستگاه‌های این جانور ازجمله استرالیا، طی چند دهه اخیر با کاهشی قابل‌توجه روبه‌رو بوده است. بسیاری از گونه‌های آسیب‌پذیر کوسه‌ها از قبیل کوسه سفید و کوسه‌های موسوم به چکش ماهی با کاهشی حدود ۹۰ درصدی مواجه شده‌اند. این یافته‌ها با گزارش‌های مرتبط با احیای جمعیت کوسه‌ها تناقض داشته و نشان می‌دهد ماهیگیری و شکار بیش‌ازحد این جانور، اصلی‌ترین دلیل کاهش جمعیت کوسه‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، نژادهای بزرگ و عظیم‌الجثه کوسه‌ها ازجمله ببر کوسه‌ها، کوسه‌های سفید و چکش ماهی‌ها بین ۷۴ تا ۹۲ درصد با کاهش جمعیت روبه‌رو شده‌اند و شانس صید کوسه در زیستگاه‌های اصلی این جانور هرسال هفت برابر کمتر می‌شود.

در این پژوهش، محققان از اطلاعاتی که طی برنامه کنترل کوسه‌ها در ایالت کوئینزلند استرالیا از دهه ۱۹۶۰ میلادی که باهدف تلاش برای کاهش حملات کوسه به انسان، جمع‌آوری‌شده بود، استفاده کردند. طی این مدت بیش از پنجاه‌هزار کوسه براثر برخورد با نرده‌هایی که در سواحل استرالیا برای حفاظت از شناگران نصب‌شده بودند، گرفتارشده و از بین رفتند.

دکتر جرج راف (George Roff) از پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند که در این مطالعات حاضر بود، اعلام کرد: «بر اساس یافته‌های ما، نژادهای بزرگ و عظیم‌الجثه کوسه‌ها ازجمله ببر کوسه‌ها، کوسه‌های سفید و چکش ماهی‌ها بین ۷۴ تا ۹۲ درصد با کاهش جمعیت روبه‌رو شده‌اند و شانس صید کوسه در زیستگاه‌های اصلی این جانور هرسال هفت برابر کمتر می‌شود.»

از سوی دیگر یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد ابعاد این کوسه‌ها نیز طی چند دهه گذشته با کاهش روبه‌رو بوده و اندازه این جانوران رو به کوچکی می‌رود. به گفته دانشمندان، غیرممکن است بدانیم که میزان اولیه و تعداد کوسه‌ها در زیستگاه‌های اصلی این جانور چقدر بوده است اما دکتر راف خاطرنشان کرد که کاوشگران قرن نوزدهم، خط ساحلی استرالیا را به‌عنوان منطقه‌ای پر از کوسه توصیف کرده‌اند. این مسئله از این نظر دارای اهمیت است که تقریباً نیمی از کل گونه‌های کوسه که در سراسر جهان یافت می‌شود در آب‌های استرالیا حضور دارند. علیرغم گزارش‌های افزایش حملات کوسه، دانشمندان اعلام کردند که در حقیقت بسیاری از این ماهی‌ها در معرض خطر جدی قرار دارند. مطالعات دانشمندان نشان‌دهنده روند کاهشی و رو به نزول جمعیت کوسه‌های جهان است. درحالی‌که اغلب مردم به کوسه‌ها به‌عنوان یک خطر نگاه می‌کنند، کوسه‌ها نقش اکولوژیکی مهمی در اکوسیستم‌های ساحلی ایفا می‌کنند.

تهدیدات دیگر موجود برای بقای کوسه‌ها عبارت‌اند از ماهیگیری تجاری، صید برای مصرف باله‌های کوسه‌ها، تلفات ناشی از صید تصادفی، تخریب زیستگاه و آلودگی در مناطق ساحلی.

طی سال‌های اخیر کشتن کوسه‌ها برای استفاده از باله‌هایشان و سایر بخش‌های بدنشان افزایش زیادی پیداکرده است و تجارت گوشت و باله آن‌ها در هنگ‌کنگ و چین بسیار بالاست. فعالیت‌های مؤسسات حامی حقوق حیوانات و مجامع فعال درزمینهٔ محیط‌زیست، برای متوقف کردن کشتار بدون حدومرز کوسه‌ها از دهه ۱۹۹۰ میلادی آغازشده بود.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ارتباطات زیست‌شناسی (journal Communications Biology) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: phys.org و independent