غفلت، پزشکان را به دام مافیای ثروت اندوزی می اندازد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،مصطفی قانعی روز پنجشنبه در همایش مرجعیت علمی ایرانی اسلامی در حوزه سلامت که توسط گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در تالار غدیر این فرهنگستان برگزار شد،افزود: این گروه ماموریت خاص و مهمی در میان 18 گروه فرهنگستان بر عهده دارد است و بنابر اساسنامه فرهنگستان، گام بر می دارد.
وی گفت: پیشرفت پزشکی به تنهایی کار پزشک نیست و اگر نتوانیم ظرفیت سایر علوم را به حوزه سلامت بیاوریم نتیجه مطلوب دست نمی آید. 
قانعی افزود: کار و هنر پزشکان وارد کردن آگاهانه بقیه علوم به سلامت است و اگر غفلت کنند کمپانی ها و باندهای مافیا، آنان را در جهت ثروت سازی به کار می گیرند نه سلامت سازی. 

* شکستن مرزهای دانش، راهکار رسیدن به رشد علمی
رئیس گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت بیان داشت: کشوری می‌تواند مدعی صاحب علم بودن کند که کتاب های مرجع را خود نگاشته باشد و مشخص شود در تولید علم چه جایگاه و مقامی دارد.
قانعی راه رسیدن به مرجعیت علمی را مرزشکنی و طی کردن مرزهای دانش عنوان کرد و یادآور شد: به عنوان نمونه، کسانی که تولید دارو می کنند اما دارورسانی را هدف قرار می‌دهند مرز شکنی کرده اند. چرا که در تقلید، هیچ کس چیزی نخواهد شد غیر از یک مقلد. ممکن است فرد مقلد به مقامات علمی برسد اما همواره مقلد می ماند و هرگز نمی تواند به عنوان مرجع علمی، مرزشکنی کند.

*در تولید علم نباید فریب حربه رقیب را خورد
قانعی اضافه کرد: رساندن افراد به این باور که هرگز نمی توانند به مرجعیت علمی برسند حربه کمپانی های سودجو و میدان داران و مدعیان حوزه سلامت است. به گونه ای کتاب های پزشکی نوشته شده است که انگار صدسال پیش تا الان پزشکی رشد کرده است و رسیدن به این سطح علمی غیرقابل باور است، در واقع دنیای امروز با مدلی رفتار می‌کند که این حرکت ایجاد نشود.
رئیس گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان نظام سلامت شرط مرجعیت علمی شدن را عبور از مرزها و مرزشکنی عنوان کرد و گفت: این کار مستلزم داشتن لیدری پایدار است.
وی ادامه داد: کشورهایی که مسائل مباحث علمی آنان توسط لیدرهای پایدار هدایت می شود، همواره رشد و نتیجه موفقیت آمیزی داشته اند. برنامه پنجاه ساله مرجعیت علمی ما هم بدون داشتن لیدر پایدار کار سخت و دشواری است.
قانعی گفت: ما باید در قله علم قرار داشته باشیم و همزمان مسائل کشور را حل و فصل کنیم و به عنوان مثال این اشتباه پایدار است که برای معضل ریز گرد اقدامی نکنیم اما دکتر‌ متخصص ریه تربیت کنیم. 
وی تاکید کرد: باید نگاه به مرجعیت علمی همانند آن چه ابن سینا دانشمند برجسته ایرانی مطرح کرده است، بهره وری از عقلانیت بعد از رسیدن به مرجعیت شود تا سرعت علم افزایش یابد اما متاسفانه امروز مفهوم علم، هنوز وارد این مقوله نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا