تامین نصف انرژی جهان از انرژی های تجدیدپذیر

بنابر نتایج پژوهش جدید دانشمندان، شکل‌گیری یک اقتصاد انرژی کم کربن نه تنها امکان‌پذیر است بلکه می‌تواند تا سال 2050 تامین برق را دو برابر کند و آلودگی هوا و آب را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

استرالیا به دلیل فضاهای باز وسیع، محیطی ایده‌آل برای ساخت نیروگاه‌های برق خورشیدی عظیم است. ذخایر عظیم زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی موجب شده تا این کشور در نجات‌دادن خود از سوخت‌های فسیلی با مشکل مواجه شود؛ با این حال، استفاده از انرژی تجدیدپذیر در قالب پروژه‌های جدید این کشور به طور قابل‌توجهی تقویت خواهد شد. استرالیا تاکنون پروژه‌های عظیی را در این حوزه انجام داده است و در تلاش است تا تعداد این پروژه‌ها را افزایش دهد. یکی از این پروژه‌ها بزرگ‌ترین نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی (PV) در نیمکره جنوبی گزارش شده است. یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 53 مگاوات در «بروکن هیل» و یک نیروگاه 102 مگاواتی در Nyngan است که هر دوی آن‌ها در ایالت نیوساوت‌ولز واقع شده‌اند. نیروگاه بروکن هیل ناحیه‌ای به مساحت 200 هکتار را در بر می‌گیرد که 125 هکتار از آن به مزرعه خورشیدی اختصاص داده می‌شود و مساحت نیروگاه «نینگان» نیز 460 هکتار است که 250 هکتار از آن به مزرعه خورشیدی اختصاص داده می‌شود.

مارک بیلی Mark Bailey وزیر انرژی و آب کوئینزلند در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: این کشور بسیار مشتاق است تا کسب و کارهای حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را گسترش دهد و بر روی منابع انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند. چشم انداز این کشور ایجاد مزارع خورشیدی در آینده‌ای نزدیک است. مارک بیلی افزود: « کوئینزلند قصد دارد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهد و چشم‌اندازی که تا سال 2030 در نظر گرفته است، استفاده50 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر است.»

دولت به عنوان بخشی از برنامه آینده خورشیدی که در نظر گرفته است، تمایل دارد تا سال 2020 تعداد یک میلیون از پشت بام‌های کوئینزلند به پنل‌های خورشیدی مجهز شود. نصب سیستم‌های فتوولتائیک بر روی بام خانه‌ها عامل اصلی رشد صنعت خورشیدی در استرالیا بوده است. تمایل زیاد شهروندان استرالیایی به نصب و استفاده از تجهیزات فتوولتائیک بر روی بام منازل شخصی ناشی از افزایش قیمت برق و قوانین سختگیرانه این کشور در رابطه با مالیات بر کربن بوده است. رشد صنعت فتوولتائیک نه تنها بخشی از نیازهای استرالیا به برق را مرتفع ساخته است، بلکه باعث ایجاد 11000 شغل در این کشور شده است. بخش عمده‌ای از مشاغل ایجاد شده، مربوط به فعالیت‌های نصب و نگهداری می‌گردد. وزیر انرژی و آب کوئینزلندگفت: «ما متعهد شده‌ایم تا بازار عرضه انرژی برای تشویق خانه‌ها و کسب و کارها برای استفاده از انرژی خورشیدی را فراهم کنیم.»

سرمایه‌گذاری در کشوری که انرژِی خورشیدی آن شناخته شده است، در سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است و رویکردی که دولت اتخاذ کرده است، سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تحریک خواهد کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا