دوازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت برگزار شد

این مراسم با پخش صحبت های مقام معظم رهبری با عنوان پیشرفت کشور و برنامه مربوط به آن و تبیین الگوی پیشرفت ایرانی _اسلامی آغاز شد.
در ابتدای این مراسم دکتر سوسن باستانی عضو هیات علمی و استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا و عضو اندیشکده علوم اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نقش جوانان در پیشرفت گفت: نکته مثبتی که مرکز از شروع به کار خود برای تهیه و تدوین و به اجرا رساندن الگو مد نظر قرار داده توجه به موضوعات متفاوت در اندیشکده های متفاوت با حضور افراد در حوزه های مختلف و توجه به گروه های مختلف اجتماعی بوده که از نخست در دستور کار قرار گرفت.
عضو اندیشکده علوم اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: چون قرار است توسط این الگو به نیازهای گروه های اجتماعی مختلف و در سالهای آینده پاسخ دهیم. بنابراین الگوی پیشرفت ناظر به آینده است اما در این مسیر از شرایط گذشته و شرایط حال نیز بهره می برد. 
وی ادامه داد: در این بین نقش جوانان به عنوان کسانی که قرار است در آینده مجری مصوبات الگو و تصمیم گیری ها باشند، ضروری است از همان ابتدا درگیر مسائل باشند.
باستانی افزود: لازم است صدای جوانان در مراحل مختلف شنیده شود و بر این مبنا برنامه‌ریزی ها و تصمیمات نهایی شود.
وی با اشاره به اینکه نقش جوانان در این مسیر ضروری و تعیین کننده است گفت: جوانان باید به عنوان نیروهای خلاق و نقاد مطالبات خود را مطرح کنند و همچنین با توجه به مباحث نقش نظارتی ایفا کنند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این موضوع در کشور ما به عنوان یک کشور جوان از اهمیت دوچندانی برخوردار است. مساله ای که باید در کشور آغاز شود مقوله گفت و گوی بین نسلی است، نسلی که بر اساس تجربیات درگیر تهیه و تدوین الگوی پیشرفت است و نسلی که قرار است مجری آن باشد.
باستانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه مرکز سعی کرده مدام مسائل جامعه و تغییرات را در الگو لحاظ کند و با توجه به تغییرات اجتماعی که در سطح جهان و داخل کشور به سرعت اتفاق می‌افتد، لازم است توجه خودمان را به سرعت و مسائل جهانی بیشتر معطوف کنیم.
وی در ادامه موضوع تشویق جوانان به مسائل کشور و مسائل مدیریتی، نقش زنان و دختران در پیشرفت، توجه به مطالبات جوانان و توجه به مسائل مختلف و نیازهای کشور از جمله محیط زیست را از موضوعات اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست. 
در ادامه زهرا یدی دانشجوی دانشگاه الزهرا به نمایندگی از جوانان به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به گذشته و انقلاب اسلامی ایران گفت: مطالبه امام و انقلاب تمدن سازی اسلامی بوده و تنها متمرکز بر کشور ایران نبوده است. 
وی توسعه دولت محور در قالب برنامه و نظام بودجه و نه متکی به فرهنگ و نیروی اجتماعی و مردم را یکی از عوامل نرسیدن به افق بلند مدت مد نظر انقلاب دانست و گفت: حرکات ضد و نقیض، تقلید کورکورانه از غرب،عدم عملیاتی کردن اسناد راهبردی کشور از دیگر عوامل این عدم پیشرفت است.
بر اساس این گزارش، محور اصلی کنگره، محورهای موضوعی الگوی پایه پیشرفت و مقوله تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و عدالت و پیشرفت از محورهای ویژه این کنگره هستند.
 
گزارش:هانیه حقیقی
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا