از سند ۱۰ ساله هوافضا تنها ۲۰ درصد آن اجرایی شده است

به گزارش سیناپرس ، دکتر مهدی‌نژاد نوری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند برگزاری جلسات شورای عالی فضایی، افزود: جلسات شورای عالی فضایی در دولت یازدهم و دوازدهم به ندرت تشکیل شده، اما کمیسیون دائمی شورای عالی فضایی برخی از اوقات تشکیل جلسه داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به سطح عالی افراد حاضر در شورای عالی فضایی، مصوبات آن از اهمیت بالایی برخوردار است و به اعتبار آن باید ابلاغ و اجرا شود. بنابراین ممکن است علت برگزار نشدن جلسات این شورا، فراهم نبودن زمینه اجرای مصوباتی باشد که قرار است در آن تصویب شود.

عضو کارگروه مشورتی هوافضای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور به علل عدم پرتاب ماهواره‌های ساخته شده در کشور اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته یکی از ماهواره‌ها برای پرتاب روی سکو رفت و کاملا آماده پرتاب بود، اما از روی سکو کنار گذاشته شد که دلیل توقف آن مذاکرات سیاسی بوده است.

مهدی‌نژاد نوری تاکید کرد: این امر موجب شد که بر طبق گزارش‌ها، تاکنون حدود ۲۰ درصد از سند ۱۰ ساله هوافضا، مصوب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اجرایی شود که عمده آن متعلق به گذشته است.

وی در عین حال اضافه کرد: اخیرا اخبار خوبی در زمینه پرتاب‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی فضایی از سوی وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی اعلام شده است که امیدواریم محقق شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با بیان اینکه ایران در سال ۸۷ با پرتاب ماهواره "امید" و استقرار آن در مدار، در رده هشتمین کشور دنیا در دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به فضا قرار گرفت، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر، این روند بسیار کند شده، به گونه‌ای که باعث پراکندگی تیم‌های علمی فعال در حوزه فضایی شده است.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها در حوزه هوافضا به منافع کشور، مردم و آینده آنها گره خورده و از ماهیت راهبردی برخوردار هستند، گفت: در حال حاضر کشور ما در حال سرمایه‌گذاری در حوزه هوافضا است که می‌تواند در سال‌های آینده به درآمدزایی کلانی منجر شود. به گونه‌ای که در دنیا علاوه بر بعد خودباوری علمی و حفظ استقلال، شکوفایی اقتصادی گسترده‌ای را در پی داشته است، از این رو بسیاری از کشورها به دنبال رشد خدمات فضا پایه از جمله خدمات مخابراتی هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با ابراز امیدواری از اینکه در سال جاری دو پرتاب اجرایی شود، افزود: اجرای چندین پروژه مهم فضایی نظیر ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و حتی خرید ماهواره و در مدار قراردادن آن می‌تواند به ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان فضاپایه منجر شود.

وی با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در حوزه‌های مختلف، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید الگویی برای برنامه‌های گفتمانی در حوزه هوافضا طراحی کند. چند سال است که ما نقطه مداری داریم، ولی ماهواره‌ای در آن نداریم و کشور را تهدید به بازپس‌گیری کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا