ساخت ربات خزنده ای که روی زمین های یخ زده حرکت می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، در طول سال‌های اخیر، طراحی‌های جالبی برای ربات‌ها وجود داشته‌اند اما یک شرکت آمریکایی موسوم به "پلاینت انرژی سیستمز"(Pliant Energy Systems) به تازگی رباتی ارائه داده که سبک متمایزی دارد. این ربات موسوم به "ولوکس"(Velox) می‌تواند با استفاده از یک سیستم رانشی دارای نوسان، به شکل موثری از میان آب و روی زمین ناهموار حرکت کند و حتی توانایی اسکیت روی یخ را نیز دارد.

قابلیت‌های منحصر بفرد ولوکس، حاصل پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه انرژی تجدیدپذیر است. "پیترو فیلاردو"(Pietro Filardo)، میرعامل شرکت سازنده این ربات تصمیم داشت از دانش خود در زمینه زیست‌شناسی دریایی برای مهار موج و انرژی جزر و مد استفاده کند. این انگیزه، او را به سوی ابداع ابزارهای انعطاف‌پذیر بیوفرمیک هدایت کرد که نه تنها در جذب انرژی بلکه برای کمک به حرکت وسایل نقلیه در محیط دریا نیز کاربر دارند.

ولوکس به جای داشتن تیغه‌های چرخشی محکم که می‌توانند نیروی زیردریایی را تامین کنند، باله انعطاف‌پذیری دارد که با نوسانات خود، به حرکت رو به جلوی ربات کمک می‌کند. یک واحد پردازش مرکزی آنبرد، نیرو را به محرک‌هایی می‌رساند که حرکات موج را در امتداد باله‌ها کنترل می‌کنند و به ربات امکان می‌دهند مانند یک لقمه‌ماهی در میان آب شنا کند.

هنگامی که ولوکس به خشکی نزدیک می‌شود، می‌تواند با چرخاندن 90 درجه باله‌ها، خود را بالا نگه دارد و روی سطوح جامد حرکت کند. این ربات قادر است حرکت خود را روی ماسه، برف، سنگریزه و سطوح یخ‌زده نیز کنترل کند.

از ربات ولوکس می‌توان برای کاربردهای گوناگون از جمله جابه‌جایی تجهیزات پزشکی یا مهمات در میان آب و رساندن آنها به نیروهای نظامی که در ساحل هستند، استفاده کرد. همچنین این ربات به خاطر توانایی اسکی روی یخ، برای ماموریت‌های نواحی قطبی مناسب است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا