رسالت هفته پژوهش نهادینه سازی امر پژوهش در کشور است

به گزارش سیناپرس، رسالت هفته پژوهش نهادینه سازی امر پژوهش در کشور به شمار می رود اما مهمترین اولویت سیاستگذاران برای این هفته طی سال های اخیر توجه به امر فناوری و تجاری سازی علم است.معرفی دستاوردهای پژوهشی، تشویق و توسعه فناوری و تجاری سازی، شناسایی و رفع نیازهای جامعه، ایجاد فضای سرمایه گذاری پژوهشی و توسعه ارتباط صنایع با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی از دیگر اهداف این هفته شمار می رود.

هفته ملی پژوهش و فناوری امسال از ۲۴ آذرماه با شعار «پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین، در خدمت تولید ملی» آغاز و تا ۲۸ آذرماه ادامه دارد.هرساله ستاد ملی هفته پژوهش براساس شعار انتخابی، روزهای این هفته را نامگذاری می کنند تا فعالیت های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند پیگیری شود.

۲۴ آذرماه اولین روز این هفته به شمار می رود که این روز با عنوان «پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه» نامگذاری شده است.دومین روز هفته پژوهش با عنوان «پژوهش، فناوری و رسانه»، سومین روز این هفته مصادف با ۲۶ آذرماه با عنوان «پژوهش، فناوری و صنعت»، چهارمین روز این هفته مصادف با ۲۷ آذرماه با عنوان «پژوهش، فناوری و علوم انسانی و هنر»، پنجمین روز این هفته مصادف با ۲۸ آذرماه با عنوان «پژوهش، فناوری و مسئولیت های اجتماعی و پژوهش، فناوری و تعاملات بین المللی» نامگذاری شده است.

طنین زنگ پژوهش در مدارس

این هفته طبق روال سال های گذشته با طنین زنگ پژوهش در مدارس سراسر کشور آغاز می شود تا دانش آموزان از سنین کودکی با فرهنگ تحقیق و فناوری آشنا شده و این فرهنگ در میان آنها نهادینه شود.زنگ پژوهش صبح روز ۲۴ آذرماه با حضور وزرای علوم و بهداشت در دبیرستان دخترانه یاس نبی منطقه ۷ به صدا در می آید.در این مراسم از دانش آموزان برتر در زمینه پژوهش و فناوری نیز تقدیر خواهد شد.

درهای باز دانشگاه ها بر روی مردم

اولین روز هفته پژوهش امسال تفاوت هایی با سال گذشته دارد به نحوی که در این روز برنامه ای با عنوان درب های باز دانشگاه ها نیز برگزار خواهد شد.

در این روز طبق هماهنگی های صورت گرفته میان آموزش و پرورش و دانشگاه ها بستری فراهم شده تا دانش آموزان بتوانند در دانشگاه ها حاضر شده و از نزدیک با دستاوردهای علمی، آموزشی، فناوری و تحقیقاتی این مراکز آشنا شوند.این برنامه به صورت سراسری در تمام دانشگاه های سطح کشور برگزار خواهد شد و در این راستا قرار است دانش آموزان با مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها از نزدیک آشنا شوند.

تقدیر از ۲۰ پژوهشگر و ۵ فناور برتر

جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور مهم ترین برنامه و رویداد هفته پژوهش به شمار می رود و امسال نیز این جشنواره ۲۵ آذرماه با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار و از ۲۰ پژوهشگر و ۵ فناور برتر کشور تقدیر می شود.

هدف از برگزاری این جشنواره کمک به ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور، اعلام سیاست ها و برنامه ها و معرفی دستاوردهای فناورانه کشور است.

این جشنواره در حوزه های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی، هنر، دامپزشکی و علوم پزشکی برگزار می شود.

توجه به شاخص های کیفی در انتخاب پژوهشگران برتر

محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با مهر گفت: فرآیند انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر در چارچوب آیین نامه ای که هرساله تدوین می شود، صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: در این آیین نامه شاخص های انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر به دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و دستگاه های اجرایی ارسال می شود و کاندیداهای این مراکز در ۷ کمیته تخصصی مورد بررسی قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: امسال در انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر علاوه بر توجه به شاخص های کمی به شاخص های کیفی توجه ویژه ای شده است.

شریفی گفت: در زمینه شاخص های کمی به موضوعاتی مانند تجاری سازی محصولات، تبدیل ایده به محصول، انجام پژوهش ها براساس نیاز جامعه و دستگاه های اجرایی، تولید و تدوین اثر فاخر مانند کتاب بین المللی و یا مرجع توجه شده است.

بررسی بودجه پژوهشی در هفته پژوهش

عصر دومین روز از هفته پژوهش با برگزاری جلسه معاونان پژوهشی دانشگاه ها سپری خواهد شد به نحوی که در این جلسه قرار است موضوع بودجه پژوهشی سال های ۹۷ و ۹۸ بررسی شود.

در این جلسه مسئولان سازمان برنامه و بودجه و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز حضور خواهند داشت.

نشست های تخصصی با محوریت حوزه و دانشگاه

چهارمین روز هفته پژوهش مصادف با روز وحدت حوزه و دانشگاه است که این روز از سوی ستاد ملی هفته پژوهش با عنوان «پژوهش، فناوری و علوم انسانی و هنر» نامگذاری شده است.

در این روز دانشگاه های دارای رشته های علوم انسانی، حوزه های علمیه و پژوهشگاه های مرتبط نشست های تخصصی با حضور اساتید و محققان این حوزه برگزار می کنند.

دانشگاه هنر اصفهان نیز در نشستی به بررسی جایگاه پژوهش در حوزه هنر خواهد پرداخت که هدف از برگزاری این نشست ارائه راهبردها برای این حوزه است.

بررسی فرصت مطالعاتی اساتید در هفته پژوهش

آخرین روز از هفته پژوهش با عنوان «پژوهش، فناوری و تعاملات بین المللی» نامگذاری شده است که براین اساس نشست مدیران بین الملل دانشگاه ها در شهر کاشان برگزار خواهد شد و وضعیت فرصت مطالعاتی اساتید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این نشست مشکلات پیشروی اساتید و دانشگاه ها به دلیل مسائل ارزی برای اجرای فرصت مطالعاتی خارج از کشور بحث و بررسی خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش

نمایشگاه هفته پژوهش بزرگترین رویداد این هفته بشمار می رود که امسال این نمایشگاه با تغییراتی در دی ماه و به صورت مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال نمایشگاه هفته پژوهش ۳ تا ۶ دی ماه به صورت مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه ها در هفته پژوهش درگیر برنامه های مختلف هستند بنابراین تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه موجب می شود که این مراکز زمان بیشتری برای حضور در این نمایشگاه داشته باشند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: باتوجه به اینکه برنامه داشتیم این نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار شود بنابراین تصمیم برآن شد که نمایشگاه پس از هفته پژوهش برگزار شود.

نیسی اظهار داشت: این نمایشگاه در ۳ سطح ساخت، عرضه و تقاضا برگزار می شود.

وی عنوان کرد: در نمایشگاه امسال قرار است زمینه مذاکره میان پژوهشگران و فناوران و صنایع و دستگاه های متقاضی فعالیت های این افراد فراهم شود.مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حاشیه این نمایشگاه بستر امضای قرارداد میان پژوهشگران و فناوران و متقاضیان فناوری های ارائه شده، فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا