علم در 20آذرماه

  • روز جهانی کوهستان

به دنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها در سال (2002) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003 روز 11 دسامبر (20 آذر) را بعنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها (MP ) دعوت می نماید تا با اجرای آیین های ویژه نظیر گرد همایی و … اجرای برنامه های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند.نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد و نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد. مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوه ها استخراج می شوند و مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند.

  • روزجهانی کودک و تلویزیون

روز جهانی کودک و تلویزیون11دسامبر مصادف با 20آذر ماه است.با ورود تلویزیون به خانه، خانواده بُعد جدیدی یافته، آن را از محلی صرفاً برای استراحت، صرف غذا و… خارج کرده و به سازمانی تبدیل نموده که می‌توان در آن آموخت، جهان را تماشا کرد و نیازهای فرهنگی را برآورده ساخت. در این میان، کودکان تأثیر بیشتری از تلویزیون می‌گیرند و این رسانه مهم و با نفوذ می‌تواند آگاهی‌های متنوعی را به کودکان منتقل سازد.

روز جهانی کودک و تلویزیون، تلاشی است برای پیوند دادن مثبت بین کودکان جهان با این جعبه جادویی و زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر این دو با هم. مسؤولان و تهیه‌کنندگان تلویزیون، همیشه باید درنظر داشته باشند که برنامه‌هایی که ویژه کودکان ساخته می‌شود، به صورت الگو در بین مخاطبان مطرح خواهد شد و ممکن است تأثیرات فراوانی بر جای نهد.

  • تأسيس صندوق حمايت از كودكان ملل متحد موسوم به "يونيسف"

عنوان صندوق كمك‏ هاي اضطراري بين‏ المللي سازمان ملل متحد براي كودكان يا صندوق حمايت از كودكان ملل متحد موسوم به "يونيسف" در يازدهم دسامبر 1946م اعلام موجوديت نمود و در ابتدا وظيفه كمك‏ رساني به كودكان صدمه ديده از جنگ را، بر عهده داشت. ولي از سال 1950 وظايف آن گسترش پيدا كرد و تأمين وسايل زندگي، تغذيه، رفاه، بهداشت، آموزش حرفه‏اي و تحصيل و تربيت كودكان محروم جهان را نيز در برگرفت. صندوق كودكان ملل متحد در طي سال‏هاي بعد گسترش فراواني يافت به طوري كه در 150 كشور جهان به فعاليت پرداخت. كمك‏هاي اين صندوق تنها به درخواست دولت‏ها انجام مي‏گيرد و اعتبارات آن از طريق كمك‏هاي داوطلبانه دولت‏ها و افراد خيّر تأمين مي‏گردد. مقر اين صندوق در نيويورك واقع است. و كادر يونيسف و هيأت اجرايي آن كه متشكل از 30 عضو هستند در فواصل معيني براي تعيين سياست‏ هاي صندوق و كمك به طرح‏ها تشكيل جلسه مي ‏دهد.

  • تولد روبرت کخ

روبـِرت کُخ  متولد ۱۱ دسامبر ۱۸۴۳بود. وی  ‏پزشک و دانشمند آلمانی که به دلیل مطالعاتش در زمینه عوامل میکروبی و کشف عامل بیماری سل که به نام وی باسیل کخ نیز نامید می‌شود، مشهور است. وی در سال ۱۸۸۲ میلادی میکوباکتریوم توبرکلوزیس را توصیف نمود.وی ۲۷ مهٔ ۱۹۱۰ (۶۶ سال)درگذشت.

  • تولد نَجیب مَحفوظ

نَجیب مَحفوظ عبدالعزیز ابراهیم احمد الباشا نویسنده و نمایشنامه‌نویس مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۸م، در ۱۱ دسامبر ۱۹۱۱ در یکی از محلات قاهره به‌نام جمیلیه، به دنیا آمد و در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ پس از یک عمل جراحی در بیمارستان درگذشت.

  • تولد آلکساندر ایسائِویچ سولژنیتسین
آلکساندر ایسائِویچ سولژنیتسین متولد ۱۱ دسامبر ۱۹۱۸ بود.وی نویسنده مشهور اهل روسیه و برنده جایزه ادبیات نوبل در سال ۱۹۷۰ میلادی است. وی بخاطر افشای جنایات جوزف استالین در رمان‌هایش، بیست سال را در تبعید گذراند. آلکساندر ایسائِویچ سولژنیتسین ۳ اوت ۲۰۰۸ (۸۹ سال) درگذشت.
 
  • درگذشت ونسانت دو وینیو 

ونسانت دو وینیو  متولد ۱۸ مه ۱۹۰۱ بود. وی  زیست‌شیمی‌دان آمریکایی، برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۵۵ بود. برای جداسازی، شناسایی ساختار و سنتز کلی پپتید حلقه‌ای اکسیتوسین.او در زمینه گوگرد، پروتئینها، به خصوص پپتیدها تحقیق می‌کرد. حتی قبل از کار مهمش روی سنتز اکسیتوسین، وازوپرسین، او به سبب کارش روی انسولین، بیوتین، ترنسمتیلاسیون و پنسیلین مشهور بود.او ۱۱ دسامبر ۱۹۷۸ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا