جولان اخبار جعلی در دنیای مجازی

امروزه رسانه‌های متعددی قادر به پخش اخبار هستند و علاوه بر رسانه‌های کلاسیک مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مهمی در انتشار اخبار دارند که این موضوع منجر به انتشار بسیاری از اخبار بی‌اساس و جعلی شده و به اعتقاد کارشناسان، ما در عصر خبرهای جعلی هستیم. در حال حاضر به‌طور گسترده اطلاعات غلط در شبکه‌های اینترنتی و مجازی به‌صورت آنلاین پخش‌شده است.

فنّاوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند ویدیوهای جعلی بسازد که تقریباً غیرممکن است با چشم غیرمسلح از موضوعات واقعی تشخیص داده شوند. درعین‌حال با کمک نسل جدید گرافیک‌های کامپیوتری و ساخت ویدئوهای جعلی می‌توان مردم را گمراه کرده و اطلاعات جعلی را در اختیار آن‌ها قرار داد.

بر اساس پیش‌بینی موسسه نستا (Nesta) در بریتانیا، سال ۲۰۱۹ میلادی یک سال مؤثر در فناوری، جامعه، بهداشت و حقوق شهروندی خواهد بود. علاوه بر آن کارشناسان این مرکز پیش‌بینی کرده‌اند که در سال آینده ویدئوهای جعلی عمیق (deep fake) تأثیر زیادی بر جامعه خواهد داشت و این پیش‌بینی یکی از ده پیش‌بینی اصلی در مورد سال ۲۰۱۹ میلادی به‌حساب می‌آید.

به باور کارشناسان فنّاوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند ویدیوهای جعلی بسازد که تقریباً غیرممکن است با چشم غیرمسلح از موضوعات واقعی تشخیص داده شوند. درعین‌حال با کمک نسل جدید گرافیک‌های کامپیوتری و ساخت ویدئوهای جعلی می‌توان مردم را گمراه کرده و اطلاعات جعلی را در اختیار آن‌ها قرار داد.

محققان دانشگاه واشنگتن ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان دادند که چگونه می‌توان با کمک این فنّاوری و با استفاده از یک الگوریتم یادگیری تقلید بیانات و حرکات صورت اوباما رئیس‌جمهور سابق این کشور و با به کار گرفتن کلماتی که اوباما در مصاحبه‌های قدیمی‌اش به کار گرفت، ویدئویی ساخت که نشان دهد او در حال سخنرانی برای مردم است.

خبرگزاری دولت چین، شین هوآ (Xinhua) به‌تازگی اولین خواننده اخبار جهان مبتنی بر هوش مصنوعی را در جهان عرضه کرد که تقریباً غیرقابل تشخیص از همتای انسانی آن است.

قابل‌ذکر است که در ماه گذشته یک ویدئوی جعلی در میان ویدئوهای برجسته و پربیننده دیده شد و آن فیلم جیم آکوستا، روزنامه‌نگار سی.ان.ان بود که دستکاری‌شده بود تا نشان دهد او مدعی حمله به یک مأمور کاخ سفید است.

درواقع ویدئوهای جعلی که به‌صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند می‌توانند بسیار خطرناک باشند و حتی این اخبار و ویدئوها می‌توانند صدمه بزرگی به روابط دیپلماتیک بین کشورها وارد کنند و اطلاعات غلط و کذب را در سطح جهانی گسترش دهند.

امروزه فنّاوری به‌سرعت بسیار بالایی درحال‌توسعه و پیشرفت است و این موضوع به معنای این است که تشخیص یک ویدئوی جعلی از ویدئوی واقعی بسیار سخت است. البته نباید در این زمینه کاملاً ناامید بود زیرا به باور متخصصان، ازنظر فنی امکان دارد ابزاری ایجاد شود که بتوان با کمک آن به راحت‌ترین نحو، جعلی بودن یک ویدئو را تشخیص داد.

در حال حاضر محققان در حال بررسی و کار روی روش‌هایی هستند که بتواند جعلی بودن یک ویدئو را نشان دهد. پیکسل‌های تغییریافته یا سیگنال‌های بیولوژیکی مثل ضربان قلب خاموش و یا الگوهای چشمک زدن می‌تواند برای تعیین اینکه آیا یک ویدیو جعلی بوده و دستکاری‌شده است یا نه، به کار گرفته شود و به‌عنوان یک ابزار حیاتی برای کاهش پخش اطلاعات نادرست محسوب شود.

سلیا هانون (Celia Hannon) مدیر بخش اکتشافات مرکز مطالعاتی گروه نستا در این رابطه گفت: «نستا پیش‌بینی می‌کند که چگونه فناوری‌های جدید می‌تواند به‌عنوان علم تخیلی، زندگی روزمره ما را تغییر دهد. درحالی‌که این پیشرفت‌های تکنولوژیک، وعده راحتی و کار آیی بیشتری را می‌دهند اما هم‌زمان موجب افزایش نابرابری و زمینه‌ساز فریب نیز می‌شوند. ما باید راه‌هایی را برای توزیع مزایای پیشرفت بیشتر و حفاظت از حقوق شهروندان پیدا کنیم زیرا هوش مصنوعی در جهان اطراف ما به‌صورت غیرقابل‌تصوری در حال جایگیری در زندگی ما است.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: verdict

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا