ترامپ از دستگیری مدیر ارشد مالی هوآوی بی خبر است

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، منگ وانژو شنبه گذشته در کانادا و به درخواست دولت آمریکا دستگیر شده است. تحقیقات از وی در مورد همکاری برای دورزدن تحریم های آمریکا بر علیه ایران در جریان است.این زن دختر رن ژنگ فی، موسس شرکت هواوی محسوب می شود. ظاهرا علت بی اطلاع ماندن ترامپ از این بازداشت آن است که رئیس جمهور آمریکا در زمان این رخداد در حال گفتگو و مذاکره با رئیس جمهور کشور چین بوده است. هدف از این دیدار پایان دادن به نبرد تجاری چین و آمریکا اعلام شده بود.

انتظار می رود منگ بعد از رسیدگی اولیه به اتهاماتش در ونکوور کانادا به آمریکا تحویل داده شود. بعد از دستگیری وی رسانه های چینی، آمریکا را به تلاش برای مقابله با گسترش فعالیت های جهانی هواوی متهم کرده وخواستار آزادی سریع او شدند. البته به نظر می رسد چین قصد ندارد این موضوع را در گفتگوهای تجاری خود با آمریکا دخالت بدهد.

پیش از این زد تی ای و هواوی دو شرکت بزرگ مخابراتی چینی به تلاش برای هک کردن و جاسوسی از شبکه های ارتباطی و مخابراتی آمریکا، استرالیا و ژاپن متهم شده و استفاده از تولیدات آنها در کشورهای یادشده ممنوع یا محدود شده بود.

بر اساس اطلاعاتی که به دنبال محاکمه اولیه مدیر ارشد امور مالی هواوی در کانادا منتشر شده، وی با استفاده از یکی از شرکت های تابع هواوی به نام اسکای کام به دور زدن تحریم های اقتصادی اعمال شده بر علیه ایران طی سال های 2009 تا 2014 کمک کرده است. وی که به کلاهبرداری در روابط تجاری با ایران متهم شده، با خطر صدور 30 سال حکم زندان مواجه است.

در همین حال دولت چین به کانادا هشدار داده که هر چه سریع تر منگ وانژو را آزاد کند. چین این اقدام را غیرقانونی و بسیار زشت توصیف کرده و افزوده که اگر کانادا از بازداشت وانژو دست برندارد با تبعات سنگینی مواجه خواهد شد.

در مقابل کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا تصریح کرده که روابط با چین برای کانادا با ارزش است و دسترسی به خدمات کنسولی برای خانم منگ وانژو تضمین می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا