بیداری اسلامی در منطقه، متاثر از انقلاب اسلامی ایران است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، در اولین مناظره دو گروه "ساتراپ" از خراسان رضوی و "سروش رازی" از کرمانشاه به مناظره بر سر گزاره "بیداری اسلامی در منطقه، متاثر از انقلاب اسلامی ایران است" پرداختند.

ابتدا گروه سروش رازی ضمن ابهام‌زدایی از کلمه بیداری اسلامی، بیداری در معنای عامیانه را در برابر خفتگی و به معنی بازگشت به ارزش‌های اسلامی معنی کرد و توضیح داد: معنای خاص این عبارت برگرفته از وقوع انقلاب‌های تاریخی در کشورهای آفریقا و سرایت آن به کشورهایی همچون مصر و لیبی است.

این گروه در این زمینه به دو نظریه موج انقلابی و نظریه اثر دومینویی اشاره کرد و گفت: براین اساس زمانی که در یک گوشه از دنیا انقلابی رخ دهد این موضوع همچون مهره‌های دومینو به دیگر نقاط سرایت می‌کند که در این خصوص تفکر حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمین در مصر نیز متاثر از شخصیت امام خمینی (ره) است.

گروه ساتراپ در جایگاه مخالف این گزاره ابتدا به سه عنصر کلیدی آن پرداخت و تشریح کرد: بیداری اسلامی مجموعه خیزش‌ها و اعتراضات مردمی آغاز شده از کشورهای شمال آفریقا، متاثر به معنی اثرپذیرنده و انقلاب اسلامی ایران نیز آخرین انقلاب کلاسیک قرن بیست است.

این گروه با بیان این‌که ریشه‌ها و گروه‌های درگیر و ویژگی‌های این اعتراضات دارای تفاوت‌هایی است، انقلاب اسلامی را برگرفته از گفتمان انتقادی و مولفه‌هایی همچون نفی شرق و غرب، ولایت فقیه و غیره دانست و تاکید کرد: بیداری اسلامی برگرفته از گفتمان مدنی و مولفه‌هایی همچون دموکراسی و تکثر است.

این گروه همچنین برخی تفاوت‌ها میان موارد بالا، ریشه متون مذهبی و انقلاب اسلامی و نقش فعال گروه‌های اسلام‌گرا دانست و گفت: بیداری اسلامی و تحولات منطقه فاقد رهبر بوده و متاثر از جامعه شبکه‌ای است.

گروه ساتراپ همچنین تاکید کشورهای عربی بر عدم وابستگی به ایران را دال بر عدم تاثیرپذیری از انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در انقلاب اسلامی اصول ایدئولوژیک اسلام شیوه‌ی تمام عیار زندگی است، در حالی که در تحولات منطقه شعار «نان، آزادی و کرامت انسانی» مطرح می‌شود.

این گروه همچنین در پاسخ به گروه موافق گزاره در خصوص استدلال موجود برای رد تئوری موج انقلابی، اظهار کرد: اصولا پدیده‌ها بدین صورت بررسی نشده و عوامل دیگر نیز در آن دخیل هستند. ضمن آنکه فاصله بین انقلاب اسلامی و تحولات منطقه اثر دومینووار را رد می‌کند.

گروه سروش رازی سپس فرمایشات گروه مخالف گزاره را نشأت گرفته از یک اشتباه تاریخی و تفاوت قائل نشدن بین انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی دانست و گفت: در انقلاب اسلامی برای نخستین بار حاکمیتی براساس اسلام بنا شده است. اعضای تیم سروش رازی از کرمانشاه صبا هدایت‌فر، سپهر ضرغامی، حمید شرافت وزیری و میلاد اختراعی هستند.

علی قدیری کارشناس ارشد علوم سیاسی در پاسخ به ایسنا در خصوص علت برنده شدن این گروه اظهار کرد: رفرنس ما به اتفاقات اخیر و بندهای اساسی در بیانیه‌های اخیر تحولات منطقه است و از آنجایی که داوران با موضوعات روز درگیر هستند ما را به عنوان برنده مناظره اعلام کردند، ضمن آنکه باید توجه داشت تحولات منطقه حرکات اصلاحی برای دستاوردهای مدنی و نه تشکیل یک حکومت اسلامی بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا