کارآفرینی عنصر گمشده سیستم آموزش عالی کشور است

دکتر مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص خروج 130هزار دانشجوی دوره دکترا از کشور و عدم رضایت دانشجویان در این دوره و مهاجرت گفت: نظام آموزش عالی ما بیمار است و یک تاریخچه صد ساله دارد.

وی افزود : توجه اساسی ما از همان زمان به آموزش بود و از سال 1370 بحث پژوهش نیز جدی دنبال شد و دوره دکترا هم رونق گرفت. هدف اصلی این بود که علم دانشجو را در هر حوزه ای بیافزاییم. در حوزه پژوهش نیز هم و غم رفتن به سمت مقاله نویسی بوده است.

زاهدی با بیان اینکه تا چند سال قبل این سیاست برای ما خوب بود و برای رسیدن به مقام اول علمی در منطقه مقاله نویسی مهم بود گفت: اما از جایی به بعد تبعاتی داشت و یکی از آنها بیکاری نسل جوان بود. این دانشجوها را به سمت کارآفرینی نبردیم و نیاز به صنعت حل نشد که باعث شد نتوانیم از برخی صنایع وارداتی استفاده کنیم. از آن سو صنایع مانند وزارت نفت هم در حق دانشگاه بی مهری کردند، البته بخش هایی مانند وزارت دفاع به دانشگاه توجه کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش عالی بیماری دارد و همه آن هم به درون سیستم آموزش عالی مربوط نمسشود گفت: صنعت هنوز دانشگاه را باور نکرده. آموزش عالی هم نیامده چشمه و راهی را نشان دهد که صنعت به سمتش برود. هر دو طرف مقصر هستند.

زاهدی افزود: وقتی رشته های دانشگاهی را مرور می کنیم برخی از آنها منسوخ شده است. مثلا این تعداد رشته ریاضی محض نیاز نداریم و باید در دل رشته های دیگر ترکیب شود. یا مثلا مهندسی نرم افزار به تنهایی تا این تعداد نیاز نیست، چرا نباید مهندسی برنامه نویسی موبایل داشته باشیم؟ در رشته حقوق وبسیاری موارد دیگر نیز همینطور است و باید بازنگری جدی صورت گیرد. یک اثر عدم بازنگری در رشته ها همین رشد نکردن کارآفرینی است.

وی ادامه داد: در سال 1385 که وزیر علوم بودم بحث آمایش سرزمینی را پیگیری کردیم و به همه دستگاه‌ها نامه زدیم که نیازهای 10 سال آینده خود را در اختیار ما بگذارند، در حالی که حتی یک وزیر به ما جواب نداد. پس علل کارآفرین نشدن دانشگاه‌های ما زیاد است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیماری وزارت علوم هم درونی و هم بیرونی است گفت: اگر مدیریت در وزارت علوم برنامه ریز و آینده نگر باشد بسیاری مشکلات حل میشود. البته باید این حوزه همدیگر را باور کنند. نهادهای دیگر چون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید پای کار بیایند. همچنین در رتبه بندی دانشگاه ها باید شاخص ارتباط با صنعت را نیز مدنظر قرار داد.

در حال حاضر آموزش عالی موجود عرضه محور است
دکتر برات قبادیان، معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه با بیان اینکه در حال حاضر آموزش عالی موجود عرضه محور است گفت: اگر نگاه ما به کارآفرینی بوده است پنج میلیون دانشجو را با چه رویکردی تربیت می کنیم؟

وی افزود: در آموزش عالی دو مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را داریم. در دو سال اخیر تلاش کرده ایم در دوره کاردانی و کارشناسی، کارآموزی هدفمند را دنبال کنیم تا دانشجو با بازار کار آشنا و بعدها جذب شود. تا قبل از این، چنین اتفاقی نمی افتاد. اما در دوره کارشناسی ارشد و دکترا یک میلیون دانشجو داریم که اگر 10 درصد یا 100 هزار پایان نامه را هدفمند می کردیم به این معنا بود که به سمت حل 100 هزار مشکل رفته بودیم.

قبادیان با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل اول ایجاد شدند تا برای رفع نیازهای کشور نیرو تربیت کنیم گفت: برای صنایع وارداتی یا باید افرادی از خارج می آمدند و آن را راه اندازی میکردند یا باید در داخل نیرو تربیت می کردیم که تربیت دانشجوی دوره کاردانی و کارشناسی کفایت می کرد.

وی درباره موانع پیوند صنعت و آموزش عالی گفت: اخیرا طرحی برای توسعه اشتغال پایدار ارائه و نیازهای خود را فهرست کردیم. ما و وزارت علوم همکاری هدفمندی برای هدفمند کردن رسالات دانشجویی داریم. از سه کمیسیون مجلس درخواست کرده ایم تا بتوانیم در فصل بودجه بندی، اعتباری بگیریم.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: از سرمایه نیروی انسانی بخوبی استفاده نمی کنیم. ما تا آخر سال طرح "تاپ" را پیش می بریم و نیازهای خود را با کمک وزارت علوم فهرست کرده و پایلوت خود را برای حل هزار مساله در دانشگاه ها اجرا میکنیم.

قبادیان در پاسخ به اینکه آیا صنعت، دانشگاه را باور نکرده است اظهار کرد: آموزش عالی خودبخود بیمار نشده بلکه با بی برنامگی بیمار شده و هیچ الگو و مدلی برای پیشبرد دانشگاه نداشته ایم. در عرصه صنعت نیز همین است. اگر آموزش عالی تقاضا محور بشود بسیاری مشکلات حل می‌شود. ما معضل 100هزار کارگاه و بنگاه صنعتی را برای حل مشکلاتشان فهرست کرده و در اختیار آموزش عالی می گذاریم تا به حل آنها کمک شود.

وی افزود: سوال و دغدغه روشنی که حوزه صنعت از حوزه آموزش عالی دارد این است که نیرویی که شما تربیت می‌کنید به درد ما نمی خورد. آیا برای آینده و تحولات جدیدتر عرصه صنعت آمادگی داریم؟ باید به سمت وضع مطلوب برویم.

آموزش عالی ما کم کارآفرین است

دکتر مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم نیز با بیان اینکه آموزش عالی ما کم کارآفرین است گفت: باید جمع وسیعتری از کارآفرینان را در جمع فارغ‌التحصیلان خود داشته باشیم. کارآفرینی عنصر گمشده سیستم آموزش عالی کشور است.
وی افزود: این بحث به طور جدی در وزارت علوم تحت عنوان دانشگاه‌های نسل سوم شروع شده است.
کشمیری با بیان اینکه اکنون حدود چهار میلیون دانشجو داریم که بیش از یک سوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند درباره ناکارآمدی پژوهش ها و پایان نامه های دوره دکتری و تقاضا محور نبودن آن اظهار کرد: منکر کاستی های دوره آموزش عالی نیستم. وظیفه دانشگاه نسل اول تربیت نيروي انساني براب احرا، دانشگاه نسل دوم ماموریتش پاسخگویی به نیاز صنعت و ماموریت دانشگاه نسل سوم، دانشگاه ارزش آفرین و کارآفرین است.

قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: صنعت دفاعی چاره ای جز نگاه به درون نداشت و اکنون بسیار از سیستم آموزش عالی بهره می برد. اما مثلا صنعت نفت، مخابرات و دیگر دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگ با آموزش عالی پیدا نکردند و نتیجه این میشود که آموزش عالی هم به سمت مقالات isi می رود. آیا بیمار بودن آموزش عالی فقط ناشی از درون سیستم وزارت علوم است یا خیر به بیرون حوزه آموزش عالی و کل نظام برنامه ریزی توسعه ای نیز مربوط می‌شود؟

وی ادامه داد: تقاضامحوری شدن سیستم آموزش عالی حتما می‌تواند جواب بدهد، اما به شرط آنکه تقاضایی وجود داشته باشد. باید ضمن آنکه پاسخگوی صنعت هستیم در عرصه صنعت سازی نیز روی آموزش عالی سرمایه گذاری کنیم. بی برنامگی امروز آموزش عالی تماما درونی نیست، بلکه فشار تاسیس دانشگاه های علمی، کاربردی، آزاد و… در همه نقاط کشور نیز در این روند بی تاثیر نبوده است.

کشمیری با بیان اینکه امروز می توانیم به سمت صنعت آفرینی برویم گفت: نظام علم و فناوری باید به این سمت نیز توجه داشته باشد. ماموریت دانشگاه نسل سوم هم همین است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا