باید مرزهای دانش در حوزه مواد و انرژی را پیدا کنیم

 دکتر علیرضا خاوندی تاکید کرد: باید مرزهای دانش در حوزه مواد و انرژی را پیدا کنیم و ببینیم کجا قرار گرفته و وضعیت مطلوبی که باید به آن برسیم، در چه مقطعی هست.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی در نشست با دانشجویان پژوهشگاه مواد و انرژی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذرماه که با حضور معاونین، روسای پژوهشکده‌ها و مدیر تحصیلات تکمیلی برگزار شد، ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو روز مقابله با دخالت بیگانه و به نوعی روز مقابله با زیرسوال بردن استقلال کشورمان است و گرامیداشت این روز وقتی معنا پیدا می‌کند که بتوانیم در این شرایط و وضعیتی که کشور در آن قرار دارد، در حد توان با درس خواندن و تلاش‌های تحقیقاتی، وظیفه‌ای را که بر عهده ماست، انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما برای گرامیداشت دوستان عزیزی که در این روز با شهامت و نوع برخوردشان توانستند این روز را رقم بزنند و با نثار جان خود آن را در تاریخ ثبت کردند، حداقل کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که با تحقیق و نوآوری گوشه‌ای از معضلات و مشکلاتی که در حوزه صنعت وجود دارد را برطرف کنیم.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان، خاطرنشان کرد: ما در اینجا حضور داریم تا بتوانیم با یکدیگر تبادل فکری داشته باشیم و بتوانیم این راهی که جلوی روی ما قرار دارد را بهتر، هموارتر و مناسبتر پیش ببریم و قطعا برای پیشرفت و رفع نواقص و کم و کسری‌هایی که در این راه وجود دارد، آنچه که در حوزه تخصصی ما نیست را در بیرون پیگیری می‌کنیم و با همت همکاران پژوهشگاه، برنامه‌ریزی می‌کنیم که به نحو مطلوب و جایگاه واقعی پژوهشگاه و در راستای اهداف کلان کشور انجام شود.

وی افزود: در خصوص آن بخش از مشکلاتی که مربوط به داخل پژوهشگاه است نیز، با توجه به اینکه این مجموعه با سابقه بیش از ۴۰ سال امروز به بلوغ خود رسیده است، باید هر کدام از ما؛ دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان در تعامل مناسب با یکدیگر قرار بگیریم و طرح موضوع کنیم و پیشنهاداتی که عملیاتی و اجرایی باشد را ارائه کنیم و فقط منتقد صرف نباشیم تا بتوانیم امورات را به نحو احسن به انجام برسانیم.

دکتر خاوندی خطاب به دانشجویان گفت: از شما دانشجویان و آینده‌های کشور امید می‌رود که با رویکرد پیشنهاد به همراه انتقاد سازنده گفتگو کنیم و در این جلسات ما نیز از راهنمایی‌های شما استفاده کنیم و چنانچه می‌خواهیم چنین جلسات هم‌اندیشی دارای بهره‌ای باشد و این بهره تداوم داشته باشد، باید پیگیر مسائل باشید و به نتیجه برسید.

وی با بیان اینکه انتظارات و مطالبات باید منطقی و معقول عنوان شود، به نحوی که کمک به همه مجموعه باشد، اظهار کرد: یکی از اهدافمان این است که با همدلی و همفکری بین اساتید و دانشجویان، هدف و ماموریت اصلی پژوهشگاه که به عنوان ایجاد فناوری‌ها و ایده‌هایی که بتواند منجر به بازاریابی و فناوری و تولید ثروت شود، سرلوحه و بیانیه پژوهشگاه قرار گیرد و ما بتوانیم در حل بخشی از مشکلات کشور که در حوزه مواد و انرژی است، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

خاوندی تاکید کرد: در حال حاضر از پژوهشگاه انتظار می‌رود که بطور تخصصی، مشکلات کشور را در این حوزه حل کند و تمام نیروها و امکانات خود را بسیج کرده و برای انجام پروژه‌های کلان که در جهت حل مشکلات کشور باشد، تلاش کند.

وی در ادامه سخنان خود، هدف اصلی پژوهشگاه مواد و انرژی را انجام پروژه‌های بزرگی دانست که دستاوردی برای کشور داشته باشند.

خاوندی افزود: در این مسیر قطعا نیاز به محققانی است که با ایده‌های مطرح و شناخت مشکلات موجود و کمک شما دانشجویان، به رفع این مشکلات بپردازند و در این راستا لازم است که تحقیقات بیرونی و تبادل اطلاعات و تعامل با صنعت، مجموعه‌های داخل کشور و حتی مراجع خارج از کشور و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن تاکید بر روابط بین الملل، گفت: باید مرزهای دانش در حوزه مواد و انرژی را پیدا کنیم و ببینیم کجا قرار گرفته و وضعیت مطلوبی که باید به آن برسیم، در چه مقطعی هست.

وی در پایان سخنان خود همچنین تاکید کرد: دانشجو اگر بخواهد، می‌تواند هر راهی را برای خود باز کند و به هدف خود یعنی رشد و توسعه علم و فناوری برسد.

بر اساس اعلام پژوهشگاه مواد و انرژی، ارتباط و بازدید از صنعت و دانشگاه‌های دیگر، کانون‌ها و تشکلات دانشجویی، امکانات رفاهی و خوابگاهی، برنامه‌های پژوهشگاه و نقش دانشجویان در آن، افزایش مهارت دانشجویان جهت ورود به بازار کار و …از جمله مسائلی بود که توسط دانشجویان در این جلسه مطرح شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا