ابتلا به اسکیزوفرنی با کمبود ویتامین D نوازادان ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد یک ارتباط جالب بین نوزادان متولد شده با کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در آنها وجود دارد. پژوهشگران بر این باورند ویتامین D نقش مهمی در رشد مغز جنین ایفا می‌کند.

پژوهشگران در مطالعات اپیدمیولوژیک اولیه دریافتند افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در افراد ساکن مناطق شهری و روستایی، ساکنان مناطق مرتفع، گروه‌های قومی تیره پوست و کسانی که در زمستان و بهار متولد شده‌اند، بالاتر است.

گام دوم مطالعات پژوهشگران، بیش از ۲۶۰۰ فرد بزرگسال مبتلا به اسکیزوفرنی مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان ویتامین D آنها را از نمونه‌های خون گرفته شده مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی‌ها پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در نوزادان متولد شده با کمبود ویتامین د ، ۴۴ درصد بیشتر از افراد بزرگسال سالم متولد شده با سطح ویتامین D طبیعی بود.

"اسکیزوفرنی" یا "اسکیزوفرنی" که اکثر روانپزشکان و روانشناسان به آن سرطان خاموش نیز می‌گویند یک اختلال روانی شایع است که از ویژگی‌های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است. البته باید اضافه کرد که منظور از ناتوانی در درک واقعیت به معنای توهمات مغزی فرد بیمار می‌باشد. این بیماری در بین همهٔ بیماری‌های عمده روان‌شناختی از همه وخیم‌تر و شدیدتر می‌باشد و معمولا خود را به صورت توهم شنیداری یا توهم‌های جنون آمیز نشان می‌دهد و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی نیز همراه است.

"جان مک گرت"(John McGrath) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما طی این مطالعه دریافتیم همانطور که جنین در حال رشد است از منبع ویتامین D بدن مادر استفاده می‌کند پس اگر مادران از میزان ویتامین D بدن خود آگاه باشند می‌توانند از ابتلای نوزادشان به برخی بیماری‌ها از جمله اسکیزوفرنی جلوگیری به عمل آورند.

اخیرا مطالعه برخی پوهشگران نیز ارتباط میان کمبود ویتامین D در دوران بارداری و ایجاد اختلال اوتیسم در کودکان را نشان داده است بنابراین اگر مادران باردار از میزان ویتامین D بدن خود اطلاع داشته باشند می‌توانند کمک بزرگی به سلامت کودک خود بکنند. یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شد.