مطالعه ژنتیکی مهاجرت نخستین انسان های هوشمند

مطالعات پیشین نشان می دهد که خاستگاه اولیه انسان هوشمند یا هومو ساپینس ها که انسان های امروزی نیز از همین نژاد هستند ، قاره آفریقا بوده و آن ها از این قاره به سایر مناطق جهان مهاجرت کرده اند . پژوهشگران در مطالعات جدید خود در پی کشف این مسیر مهاجرتی هستند .

تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی دانشمندی به نام لوکا پاگانی Luca Pagani در حال بررسی و مطالعه ژنتیکی و ترسیم  توالی ژنوم 225 نفر از ساکنین دو کشور اتیوپی و مصر هستند . این پژوهش ها با پشتیبانی و حمایت موسسه پژوهشی ولکام تراست سنگر Wellcome Trust Sanger Institute  و دانشگاه کمبریج  University of Cambridge  در حال پی گیری است .

در این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند که نمونه های ژنتیکی مطالعه شده از افراد ساکن سرزمین مصر با نمونه های افراد غیر آفریقائی شباهت زیادی دارد و نمایانگر حضور توالی ژنتیکی افراد خارج از قاره آفریقا است در حالی که این موضوع در بین افراد بومی و ساکن اتیوپی ، کمتر دیده می شود .  

بر اساس این پژوهش ها ، دانشمندان احتمال می دهند که انسان های نخستینی که در حدود 60 هزار سال پیش از قاره آفریقا به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده اند ، از مسیر سرزمین امروزی مصر عبور کرده و این منطقه ، کانال اصلی ارتباطی و عبور نخستین انسان های هوشمند مهاجر از قاره آفریقا بوده است .

این مطالعات همچنین نشان می دهد که انشعاب ژنتیکی انسان هایی که در خارج از آفریقا زندگی می کنند از انسان های مصری ، ده هزار سال جدید تر  از این انشعاب توسط ساکنین اتیوپی است .

در همین زمینه توماس کیویسلد Toomas Kivisild از پژوهشگران دانشگاه کمبریج و اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " اگر چه مطالعات ما به طور دقیق قادر به تعیین زمان و امکان پیچیدگی و گسترش مردم خارج از آفریقا نیست ، ولی قادر به ترسیم تصویر روشنی از مهاجرت اصلی انسان از قاره آفریقا به سایر نقاط است . در این مطالعات ما به خوبی دریافتیم که این انسان ها برای مهاجرت خود از مسیر شمالی استفاده کرده اند و مسیر های مهاجرتی جنوب ، مد نظر آن ها قرار نداشته است . "  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا