چالشی برای ورود به دنیای بزرگتر

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،یکی از موانع اصلی در برابر مسیر توسعه کشور، چالش سرمایه انسانی است. دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری روز پنجشنبه در افتتاحیه رویداد ICT challenge درباره این موضوع صحبت کرد. موضوعی که گاهی از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود.
وی در این خصوص گفت: فکر می کنم امروز با برگزاری این رویداد گام خوبی در جهت تقویت توسعه سرمایه انسانی کشور در حوزه کامپیوتر برداشته می شود. اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی و اقتصاد مبتنی بر منابع فاصله بگیریم و ادعای اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، باید تمرکزمان را روی مغز افزار و نیروی انسانی بگذاریم. نیروی انسانی که اساس و رکن بنیاد توسعه بسیاری از کشورهاست. خیلی از کشورهایی که امروزه آن ها را در زمره کشورهای پیشرفته و توسعه یافته می بینیم، منابع طبیعی خاصی ندارند و با تکیه و تمرکز روی منابع انسانی خود توانسته اند به پیشرفت برسند و در میان کشورهای توسعه یافته رتبه ای را به خودشان اختصاص دهند.

**برای توسعه کشور
دکتر مهدی فقیهی با اشاره به این که یکی از راهکارهای توسعه سرمایه انسانی هر کشور، عنصر آموزش است، توضیح داد: «در کشور ما عنصر آموزش در حوزه علوم کامپیوتر و نرم افزار دچار چالش های متعددی است. خیلی از دوستان دانشجو معمولا از محتوای دروس دانشگاهی گلایه دارند و اگر بخواهیم در این حوزه موثر باشیم باید دوره های آموزشی خارج از دانشگاه را طی کنیم. رسالت اصلی دانشگاه باید این باشد که دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات شان به دانش روز مجهز و به همین واسطه جذب بازار کار شوند. در کنار این مشکلات و گلایه ها، برگزاری چالش های این چنینی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و برای قشر دانشجو و نخبه کشور ایجاد انگیزه کند.»
دبیر ستاد توسعه ICT و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه صحبت هایش به انگیزه ای که منجر به امیدواری می شود گفت: نخبگان و دانشجویان ما در چنین چالش هایی، با قرار گرفتن در یک جمع صمیمانه و علمی می توانند دانسته ها و یافته های علمی خود را افزایش دهند و بدانند فضایی وجود دارد که می توانند در آن موثر باشند و مفید عمل کنند. اگر شرکت کنندگان احساس کنند برگزاری این چالش ها در آینده شغلی شان مفید است، قطعا امیدوارانه تر فعالیت می کنند و همین امید باعث کمک به اکوسیستم توسعه فناوری اطلاعات کشور کمک و در نهایت منجر به توسعه دانش بنیان و اقتصاد کشور می شود.

**سرمایه انسانی 
دکتر فقیهی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این رویدادها، ابراز امیدواری کرد که آن ها این مسیر را در سال های بعدی ادامه دهند و در حوزه های دیگر نیز ورود پیدا کنند: «متاسفانه در کشور در سال های گذشته به توسعه فناوری اطلاعات به عنوان توسعه سخت افزار یا ماکسیمم سخت افزار و نرم افزار در کنار یکدیگر تاکید شده است. یعنی ما هر کجا در کشور سیاستگذاری و سرمایه گذاری می کنیم توجه مان این است که سخت افزار و نرم افزاری که برای آن هدف استفاده می کنیم چیست و چه باید باشد؟ و متاسفانه خیلی به نیروی انسانی توجه نداریم. با خود می گوییم در هر حال که دانشگاه نیروی انسانی تربیت می کند و او باید دنبال کار باشد و ما را پیدا کند. به نظر من از این جهت واقعا نیاز به تغییر رویکرد در سطح کشور داریم.
وی افزود: درست است توسعه یک سیستم اطلاعاتی و بخش حاکمیتی در زمینه فناوری اطلاعات نیازمند سخت افزار است و به نرم افزاری نیاز دارد که روی آن سخت افزار بنشیند و ما را برای استفاده از آن سخت افزار توانمندتر کند. اما نکته کلیدی این است که ما باید به ملزومات دیگر نیز توجه کنیم و آن بحث ملاحظات انسانی است که باعث می شود ما از ترکیب سخت افزار و نرم افزار بهتر استفاده کنیم.
فقیهی همچنین یاداور شد: اگر بخواهیم ملاحظات انسانی را در یک سطح بالاتر ببینیم به ملاحظات اجتماعی می رسیم. ملاحظاتی که باعث می شود جامعه بتواند از ترکیب سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی به شکل بهینه تری استفاده کند.
برنامه نویسان سراسر ایران امروز -پنجشنبه- برای حضور در چالش برنامه نویسی که دانشگاه شریف با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چند سازمان دیگر برگزار کرده اند،، در تهران گرد هم آمدند.
80 جوان برنامه‌نویس در قالب 25 تیم یک چالش سخت را آغاز کردند. در این رویداد قرار است چالش هایی که طی مدت یک ماه با کمک یک تیم چهار نفره طراحی شده، توسط تعدادی جوان دانشجو حل شود. 
در این مسابقه که 10 ساعت ادامه پیدا می‌کند، هر تیم باید وارد چالشی شوند که به شکل تصادفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا