بحران دریای مرده پلاستیکی در بام جهان

جوان‌های نپالی با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مورداستفاده شده، یک نقشه از دریای مرده یا همان بحر المیت ساخته و یک رکورد بین‌المللی جدید از زباله های پلاستیکی ارائه دادند. آن‌ها با این عملشان قصد دارندآگاهی مردم در مورد حجم وسیع آلودگی اقیانوس‌های جهان را افزایش دهند.

تولید پلاستیک جهانی به‌سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر در هرسال بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. تخمین زده می‌شود که دو تا پنج درصد از این پلاستیک‌ها سرانجام به اقیانوس‌ها منتهی می‌شوند و با تجزیه شدن آن‌ها به ذرات کوچک‌تر، به حیات دریاها و اقیانوس‌ها آسیب وارد می‌شود.

داوطلبان در این عملیات، در یک فضای باز در مرکز کاتماندو صد هزار کیسه پلاستیکی رنگی را در یک شبکه فلزی توری به طول ۲۰ متر و بلندای پنج‌متر به شکل دریای مرده، به یکدیگر گره کردند. این داوطلبان طی انجام این کار و ثبت رکورد جهانی، شعار می‌دادند که «یک دریای مرده برای ما کافی است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه جراحان بنیاد نپال، گروهی که این رویداد را سازمان‌دهی کردند، توضیحات لازم از نحوه و عملکرد این عملیات را ارائه دادند. پراکریتی باندی (Prakriti Pandey) دانشجوی محیط‌زیست که جزو این گروه بوده، در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «ما تصمیم گرفتیم کیسه‌های پلاستیکی را به هم گره‌زده و مجسمه‌ای از دریای مرده را برای گسترش آگاهی جهان نسبت به کم کردن مصرف زباله‌های پلاستیکی بسازیم. ما امیدواریم که این تلاش‌ها به حفظ پاکیزگی و حیات دریاها کمک کرده و باعث نشود تا یک دریای مرده دیگری ایجاد شود.»

لازم به توضیح است که تولید پلاستیک جهانی به‌سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر در هرسال بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. تخمین زده می‌شود که دو تا پنج درصد از این پلاستیک‌ها سرانجام به اقیانوس‌ها منتهی می‌شوند و با تجزیه شدن آن‌ها به ذرات کوچک‌تر، به حیات دریاها و اقیانوس‌ها آسیب وارد می‌شود.

برای انجام این پروژه بیش از ۱۵۰ داوطلب ماه‌ها کارکرده و کیسه‌های پلاستیکی را از مدارس و مکان‌های عمومی جمع‌آوری کردند.

باندی در ادامه توضیحاتش گفت: «من در اخبار شنیده بودم که در شکم یک نهنگ مرده پلاستیک پیداشده است بنابراین احساس کردم که مردم جهان نیاز به آگاهی بیشتر دارند و باید با یک ابتکار عمل این آگاهی را در سراسر جهان گسترش داد.»

قابل‌توجه است که رکورد فعلی برای بزرگ‌ترین مجسمه‌سازی کیسه‌های پلاستیکی در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی در اختیار مردم سنگاپور قرار دارد. در آن زمان بیش از ۲۰۰ داوطلب سنگاپوری ۶۸ هزار کیسه پلاستیکی را به شکل هشت‌پا درآوردند و رکورد خود را در گینس به ثبت رساندند. در حال حاضر رکورد جدید نپالی‌ها با شواهد ویدئویی برای ثبت در گینس ارائه خواهد شد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: phys

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا