تردید دانشمندان نسبت به‌ دروغ‌سنج چشمی

تاکنون داستان‌ها و روایات متعددی درباره نحوه تشخیص دروغ توسط دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلفی منتشرشده است و بیشتر دستگاه‌های دروغ‌سنج بر اساس تغییرات رخ‌داده فیزیولوژیکی و واکنش‌های بدن انسان در هنگام دروغ‌گوئی ساخته‌شده‌اند.

این سیستم با کمک یادگیری ماشینی به آنالیز و تجزیه‌وتحلیل ریزترین تغییرات رخ‌داده در مردمک چشم در هنگام واکنش فرد به موضوعات مختلف پرداخته و دروغ گفتن فرد آزمایش‌شونده را شناسایی می‌کند. گفته می‌شود Converus از دستگاه‌های دروغ‌سنج موسوم به polygraph بسیار ارزان‌تر بوده و دقت بیشتری نیز دارد.

به‌تازگی پژوهشگران یک نرم‌افزار استارتاپی اختراع کرده‌اند که ادعا می‌شود با روشی بسیار بهتری قادر به تشخیص دروغ‌گوئی است زیرا این دستگاه عمدتاً به چشمان افراد تمرکز کرده و شرایط آن‌ها را بررسی می‌کند. این نرم‌افزار با عنوان Converus معرفی‌شده است.

این سیستم با کمک یادگیری ماشینی به آنالیز و تجزیه‌وتحلیل ریزترین تغییرات رخ‌داده در مردمک چشم در هنگام واکنش فرد به موضوعات مختلف پرداخته و دروغ گفتن فرد آزمایش‌شونده را شناسایی می‌کند. گفته می‌شود Converus از دستگاه‌های دروغ‌سنج موسوم به polygraph بسیار ارزان‌تر بوده و دقت بیشتری نیز دارد.

در بسیاری از کشورها همچون ایالات‌متحده آمریکا، استفاده از دستگاه‌های دروغ‌سنج در محیط کار توسط کارفرمایان، غیرقانونی است؛ اما درعین‌حال استفاده از سیستم‌های اسکن چشمی EyeDetect با سرعت بسیار زیادی در حال رشد بوده و ازنظر قانونی منعی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

تاکنون اداره قراردادهای داخلی ایالات‌متحده امریکا از فناوری Converus برای کمک به استخدام کارگران در گواتمالا استفاده کرده و میزان درستی پاسخ‌های افراد داوطلب استخدام را به این طریق بررسی کرده است. از سوی دیگر در سفارت ایالات‌متحده در پاراگوئه نیز از فناوری تشخیص چشم یا EyeDetect استفاده‌شده است. اداره اطلاعات دفاعی و پاسگاه گمرک و حفاظت مرزی ایالات‌متحده نیز آزمایش‌ها جدید خود را با کمک این فنّاوری انجام می‌دهند.

در گزارشی تائید نشده نیز به نقل از سازندگان نرم‌افزار استارتاپی Converus عنوان‌شده است که شرکت‌های مشهوری همچون مک‌دونالد، Best Western و FedEx ازجمله مشتریان این فناوری بوده‌اند. در این میان تنها یک مشکل اساسی وجود دارد و این مشکل نیز عدم تائید کارایی این دستگاه جدید از سوی متخصصان است و مشخص نیست این فناوری جدید تا چه حد بهتر از نمونه‌های نه‌چندان خوش‌نام پیشین خود قادر به تشخیص دروغ خواهد بود. مدیران کمپانی و طراحان این برنامه می‌گویند برنامه ساخته‌شده توسط آن‌ها در حدود ۸۶ درصد دقت دارد اما تاکنون هیچ پژوهشگر مستقلی خارج از محققان وابسته به کارخانه سازنده این فناوری، موضوع را تائید نکرده و مطالعاتی نیز در این حوزه صورت نگرفته است از سوی دیگر شایعاتی از داخل این کمپانی به گوش می‌رسد که بر اساس آن در برخی آزمایش‌ها، دقت این برنامه دروغ‌سنج زیر ۵۰ درصد بوده است.

پرفسور ویلیام یاکونو (William Iacono) استاد رشته روان‌شناسی و علوم اعصاب دانشگاه مینه سوتا در این رابطه گفت: «این موضوع برای من عجیب و غیرقابل‌باور است که شرکت‌ها برای این دستگاه پول پرداخت کرده و آن را خریداری و روی مردم امتحان می‌کنند.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: futurism

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا