شست خبری جشن بیستمین سال تأسیس کانون های دانشگاه تهران برگزار شد

در این نشست، محمد علی زارع چاهوکی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تبریک و گرامی‌داشت روز دانشجو اظهار کرد: در دانشگاه تهران بیش از ۸۰ کانون فرهنگی٬ هنری، اجتماعی و دینی در حوزه هایی از جمله قران و عترت، مطالعات فرهنگی، گردشگری، همیاران سلامت، کارآفرینی، ادبی، هنرهای تجسمی، موسیقی، تیاتر، محیط‌زیسف٬ هلال احمر و… فعالیت می‌کنند.
وی افزود: حضور کانون‌های فرهنگی باعث ترویج و توسعه فرهنگ دانشگاهی می‌شود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه عنوان کرد: دانشگاه تهران به کانون‌ها صرفا نگاه برگزار کننده برنامه‌های فرهنگی نداشته بلکه نگاه‌مان این ‌است که به عنوان یک نهاد مهم فرهنگی در تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه نقش‌آفرینی کنند.
دکتر زارع چاهوکی، تصریح کرد: برای تبدیل دانشگاه تهران به دانشگاه نسل چهارم،٬ باید روح همه فعالیت‌ها از جنس فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه سوم دانشگاه تهران تاکید خاصی به ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای شده است به همین جهت و در راستای ایفای این نقش اجتماعی کانون‌ها می‌توانند نقش محوری ایفا کرده و از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: مقرر شده است با همکاری پارک علم‌ و فناوری دانشگاه تهران، شرکت‌هایی تحت عنوان شرکت‌های فناور برای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه صایع فرهنگی ایجاد شود.
دکتر زارع چاهوکی با اشاره برگزاری جشن بیستمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی، در پایان افزود: به منظور تبیین جایگاه و ارایه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی جشن بیستمین سالگرد تشکیل این کانون‌ها از 19 تا 21 آذر برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست، احسان محمدی، دبیر شورای هماهنگی کانون های دانشگاه تهران و دبیر جشن بیست سالگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران، اظهار داشت: رسالت دانشگاه فراتر از آموزش و پژوهش است. در این ارتباط کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی ارکانی اصلی و اساسی هستند. دانشجویان فعال در این عرصه از دیگر دانشجویان متمایزند و ایفای شخصیتی متفاوتی دارند.
وی ادامه داد: دستاوردهای حاصل از حضور در کانون های فرهنگی کاملا هویدا است. تقارن بیستمین سال تاسیس کانون ها با چهل سالگی انقلاب، جالب و معنادار است. این کانون ها، ارزش هایی دارند که هم مروج ارزش ها و هم نتیجه آنها هستند. اجتماع گرایی، ترویج جامعه پذیری، مسئولیت پذیری و … از جمله این تاثیرات است.
محمدی تصریح کرد: چند هدف داریم که یکی از آن‌ها بزرگداشت کانون ها و حفظ میراث 20 ساله ما است. می خواهیم توانمندی های کانون ها را به دانشگاه و در ابعاد گسترده تر به جامعه نشان دهیم.
وی افزود: شعاری هم انتخاب کرده ایم که «20 سال رویش برای فرهنگ، خلاقیت و توسعه اجتماعی» است. این جشن در روزهای 19، 20 و 21 آذر برگزار می شود. از برنامه های این جشن، نشست هم اندیشی دبیران کل شوراهای فرهنگی کانون های دانشگاه برتر پایتخت است که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار می شود. کتابخوانی، تئاتر، نمایش فیلم و … هم اجرا خواهد شد.
محمدی تاکید کرد: در دو ماه گذشته، پویش «من کانونی‌ام» هم به راه افتاد که استقبال خوبی در سطوح مختلف از آن صورت گرفت. بحث دیگر دیدار مشترک دبیران کانون ها با مسئولان کشور بوده است. همچنین در افتتاحیه این جشن، از نظام رتبه بندی کانون ها رونمایی خواهیم کرد. جشنواره رویش دانشگاه تهران را هم همزمان با جشن 20 سالگی برگزار خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با کانون های جدیدی که در حال شکل گیری است، حدود هشتاد کانون در حوزه های فرهنگی، هنری و دینی داریم. گستره فعالیت کانون ها بسیار وسیع است. طبق اساسنامه هر کانون می تواند 5 تا 7 عضو شورای مرکزی داشته باشد ولی شورای عمومی محدودیتی ندارد که از 20 تا صد نفر را شامل می شود. سطح سوم هم دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در برنامه ها هستند.
دبیر جشن بیست سالگی کانون های دانشگاه تهران، تصریح کرد: 80 کانون ما شامل کانون های فعال، کانون هایی که بعد از مدتی وقفه، فعالیت خود را از سر گرفته اند و کانون هایی است که در حال شکل گیری هستند. کمیت به هیچ عنوان مورد تایید نیست و کیفیت برای ما در درجه اول اولویت قرار دارد.
وی در پایان افزود: مراسم افتتاحیه از ساعت 18:30 تا 21 دوشنبه 19 آذر در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می شود. مهمانان متعددی از مقامات، مسئولان فرهنگی دولت و دانشگاه، استادان و دانشجویان حضور خواهند داشت. استقبال خوبی صورت گرفته و مسئولان فرهنگی کشور برای شرکت در جشن، اظهار تمایل کرده اند. در روزهای آینده لیست نهایی مهمانان را منتشر می کنیم. همچنین، در حاشیه جشن، نمایشگاه عکسی از فعالیت 20 ساله کانون های دانشگاه برگزار می شود.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا