عوارض اخذ شده از صنایع آلاینده درجای خودش هزینه نمی شود

«علی مریدی» امروز سه شنبه در همایش ملی «مواد رنگزا، محیط زیست و توسعه پایدار» افزود: موضوع اخذ عوارض آلایندگی از صنایع آلاینده یکی ار چالش های قانونی ما در این زمینه است.عوارض به حساب شهرداری واریز می شود اما صرف مسایل زیست محیطی و رفع مشکل صنایع در آن بخش نمی شود.

مدیر کل دفتر اب و خاک سازمان حفاظت ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش برای بازنگری این قانون هستیم تا زمینه ای فراهم شود عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست وارد و صرف حل مسایل زیست محیطی شود و بتوانیم به صنایع برای ارتقای فناوری و تصفیه پساب ها کمک کنیم.
مریدی گفت: البته قوانین خوبی در زمینه مدیریت پسماند تصویب شده است که بر اساس ماده ١٢ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند سازمان محیط زیست را مکلف کرده تا از صنایع تولیدی و وارداتی درصدی را به عنوان مالیات اخذ و به صندوق ملی محیط زیست واریز کند تا صرف هزینه پسماند و بازیافت شود.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس اگر صنایعی، آلودگی و پسماند آلوده یا خطرناک ایجاد نکنند شامل معافیت مالیاتی می شوند.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع دیگری که در مدیریت پساب و آلودگی آب و خاک مطرح است تصویب دو قانون حفاظت از تالاب ها و قانون حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی است که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
مریدی ادامه داد: بر اساس این قوانین صنایعی که پساب خود را به طور صحیح مدیریت نکنند و موجب آلودگی آب و خاک شوند جریمه خواهند شد.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست گفت: باید تلاش کنیم صنایع چه تولیدی چه وارداتی به سمت دوستدار محیط زیست بودن حرکت کنند که این امر با همکاری صنعت و دانشگاه میسر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا