رهگیری پرواز پشه‌ها با بالن‌های هلیومی

بیماری مالاریا یکی از مرگبارترین بیماری‌های جهان به ویژه در قاره آفریقا محسوب می‌شود. تلاش‌های زیادی برای مقابله با این بیماری انجام شده است و تازه‌ترین سلاح، استفاده از بالن‌های کوچک هلیومی است.

پژوهشگران موسسه ملی سلامت (NIH) با استفاده از این بالن‌های کوچک، میزان مسافت طی شده توسط پشه‌ها را در غرب آفریقا مورد مطالعه قرار دادند.

در مدت 3 سال، مسافت طی شده توسط پشه‌های ناقل مالاریا در 4 روستا در مالی بررسی شد. در مجموع 3 هزار پشه از 40 گونه مختلف توسط بالن‌های کوچک هلیومی جمع آوری شدند.

این بالن‌ها، رویکرد نوآورانه‌ای برای رهگیری مسافت طی شده توسط پشه‌ها بودند که اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار دادند. از این طریق، امکان بررسی میزان گسترش بیماری در فواصل دورتر برای محققان فراهم شد.

نتایج به دست آمده نشان داد، پشه‌ها (پشه‌های ماده) می‌توانند در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر و در ارتفاع‌های بالاتر از تصورات قبلی پرواز کنند؛ درنتیجه بیماری مالاریا به فواصل دورتر منتقل می‌شود. همچنین پشه‌ها با طی مسافت طولانی‌تر در شرایط خشکسالی، مناطق تازه‌ای را برای کلونی‌سازی انتخاب می‌کنند.

تووی لمان (Tovi Lehmann) محقق ارشد این مطالعه تأکید کرد: از این اطلاعات می‌توان برای کمک به ریشه‌کنی بیماری‌های مرگباری مانند مالاریا در قاره آفریقا استفاده کرد.

نتایج این مطالعه در کنفرانس Entomological Society of America در ماه نوامبر ارائه شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا