از دنبال کردن ایده های خود در حوزه کسب وکار نوین نهراسید

محمد ابوالحسنی،در این نشست با مروری بر فعالیت کاری خود، گفت: آغاز فعالیت های من در دانشگاه و دوران دانشجویی بود و به تدریج وارد کار چاپ شدم. پس از مدتی با آموزش وپرورش برای توزیع کتاب های درسی همکاری داشتم. بعد از آن کار انیمیشن را برای همکاری با شرکت گاز شروع کردم. کار انیمیشن را با یک تیم دوازده نفره در سال 1383 شروع کردیم. ابتدا فقط برای همکاری با شرکت گاز بود اما با در نظرگیری کار انیمیشن و اینکه در کشور کمتر کسی به آن پرداخته بود، تصمیم گرفتیم آن را توسعه دهیم.

وی در ادامه  افزود: در ابتدا با نهادهای دولتی همکاری داشتیم اما با گذشت زمان تصمیم به تغییر الگوی کاری خود گرفتیم و فقط با نهادهای دولتی همکاری نکنیم؛ بنابراین تیمی شامل چند نفر از نخبگان انیمیشن  را گرد هم آوردم. از آن ها خواستم انیمیشنی بسازیم که هیچ سفارش دهنده ای نداشته باشد و فقط آن را در فضای مجازی و اینترنت انتشار دهیم. همان سال انیمیشن های "حیات وحش انقراض" را ساختیم که از آن ها استقبال هم شد. بعد از آن به این باور رسیدیم که بدون همکاری با نهادهای دولتی هم می توانیم مخاطبان خود را داشته باشیم. در آن سال انیمیشن سینمایی "تهران 1500" را با همکاری بهرام عظیمی ساختیم که از آن هم نیز استقبال شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت اندیشه سبز با تشریح فعالیت های انیمیشنی خود، گفت: بعد از آن ایده  انیمیشن روز را داشتم. یعنی همانطور که روزنامه ها کاریکاتور روز دارند ما هم انیمیشن روز داشته باشیم. هدف از انیمیشن "دیرین دیرین" که از ایده  انیمیشن روز گرفته شده بود، ورود به بازار تبلیغات بود چون بازار تبلیغات بهتر از بازار انیمیشن بود. کوتاه و حجم کم بودن ، یک دقیقه ای بودن آن، چاشنی لبخند ، داشتن پیام وانتها نداشتن  از جمله شرایطی بود که می خواستیم در "دیرین دیرین" رعایت شود. دوسال تولید "دیرین دیرین" طول کشید تا قالب آن درآمد. از آنجا که روال مجوز انتشار گرفتن از ارشاد طول می کشید و دیگر ماهیت انیمیشن روز نداشت؛ بنابراین بدون مجوز انتشار دادیم. البته بعدا از جانب خودشان از ما تقدیر شد وسفارش کار نیز گرفتیم.

ابوالحسنی با اشاره به فضای مجازی گفت: موفقیت کاری فقط تولید خوب نیست بلکه باید توزیع خوب نیز داشته باشیم. این یک کار تیمی بود که توانست جای خود را در بازار کسب وکار باز کند. در حال حاضر نیز روی "دیرین دیرین" استانی کار می کنیم. برای این کارافرادی را آموزش دادیم که روی موضوعات استانی خود با گویش و لهجه های همان استان ها کار و منتشر کنند.

ابوالحسنی در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص ایده داشتن و چگونه دنبال کردن آن گفت: دوره های این چنینی مانند نشست صندلی تجربه فرصتی برای آگاهی درباره کسب وکار نوین است. شما دانشجویان می توانید از تجربه ی کسانی که در این حوزه کار کرده اند استفاده کنید. این در حالی است که ما در شرایطی کارمان را شروع کردیم که آزمون وخطا می کردیم تا بتوانیم از ایده ی خود پول در بیاوریم. ایده های خود را به دلیل بی اعتمادی و با تصور اینکه دزدیده می شود پیش خود نگه ندارید. ایده را پیش خود نگه داشتن به تنهایی نمی تواند نتیجه ای داشته باشد.  شما می توانید با بیان ایده های خود با افراد با تجربه آن را پرورش دهید، سرمایه گذار پیدا کنید و آن را به کسب وکار برسانید. در فضاهای گفت وگوی این چنینی است که ایده رشد پیدا می کند. اگر ایده ای دارید آن را از طریق مراکز مربوطه دنبال کنید.

در ادامه  سیروس دشتی، معاون سازمان تجاری سازی واشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت های ابوالحسنی گفت: جسارت دنبال کردن ایده در فضای کسب وکار نوین مهم است. کسانی که ایده ای دارند نباید ار دنبال کردن آن هراسی داشته باشند. شکست های دوره دانشجویی تجربه و مجرایی برای ورود به فضای کسب وکار است. هدف از چنین نشست ها نیز آشنایی دانشجویان با کسب و کارها و افراد موفق و کسب تجربه از این افراد است که در آینده باز هم ادامه خواهد داشت.

 در پایان نشست "صندلی تجربه" از محمد ابوالحسنی تقدیر شد.

گزارش: عاطفه محمودی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا