علم در14 آذرماه

  • روزجهانی خاک

در جلسه شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درتاریخ بیستم دسامبرسال 2013 بعد از به رسمیت شناختن پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک، سال 2015 نیز به عنوان سال بین المللی خاک اعلام شد. هدف از این روز، بالا بردن آگاهی جهانی نسبت به اهمیت خاک برای امنیت غذایی، کشاورزی، و همچنین در کاهش تغییرات آب و هوا، کاهش فقر و توسعه پایدار است.هدف از روز جهانی خاک مبارزه با آلودگی های خاک است که مواد غذایی ،آب و هوا را نیز آلوده می کند.گفتنی است با افزایش جمعیتی که انتظار می رود تا سال 2050 به 9 میلیارد برسد، آلودگی خاک یک مشکل جهانی است.

  • روز جهانی خيرين و داوطلبان

روز جهانی داوطلبان هر ساله در تاریخ 5 دسامبر مطابق 14 آذر در همه کشور های جهان برگزار شده و به طور قانونی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود. در این روز داوطلبین در زمینه های مختلف گرد هم آمده و فعالیت های خود را اعلام می دارند.

  • تولد ورنر کارل هایزنبرگ

ورنر کارل هایزنبرگ متولد ۵ دسامبر  ۱۹۰۱ بود. وی فیزیکدان آلمانی و برندهٔ جایزه نوبل فیزیک و یکی از بنیانگذاران فیزیک کوانتومی بود.وی ۱ فوریهٔ ۱۹۷۶ (۷۴ سال) درگذشت.

  • درگذشت غلامحسین یوسفی

غلامحسین یوسفی متولد ۲ بهمن ۱۳۰۶، مشهد بود. وی ادیب، نویسنده، مترجم، مصحح متون، و استاد برجستهٔ ادبیات فارسی بود.او ۱۴ آذر ۱۳۶۹، تهران درگذشت.

  • درگذشت کاظم معتمدنژاد

کاظم معتمدنژاد  متولد اردیبهشت ۱۳۱۳ در مود بود. وی روزنامه‌نگار و حقوق‌دان ایرانی بود. معتمدنژاد به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران داشت به «پدر علم ارتباطات ایران» شهرت یافته بود.وی  ۱۴ آذر ۱۳۹۲ در تهران درگذشت.

  • درگذشت رابرت واتسون-وات

رابرت واتسون-وات  متولد ۱۳ آوریل ۱۸۹۲ بود. یک فیزیک‌دان اسکاتلندی بود. بسیاری او را مخترع رادار می‌دانند؛ هرچند که در حقیقت اختراع رادار را نیز مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر نمی‌توان به شخصی خاص نسبت داد، زیرا اختراع رادار (به صورت بسیار اوّلیّه) کار فردی غیر از رابرت واتسون-وات بود، و کاری که واتسون-وات کرد توسعه و بهبود رادار بود. یکی دیگر از اختراعات مهم او دستگاه ماکروویو است. وی ۵ دسامبر ۱۹۷۳ درگذشت.

  • درگذشت ولادیسلاو ریمونت

ولادیسلاو ریمونت متولد  ۷ مه ۱۸۶۷ بود. وی یک رمان‌نویس لهستانی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۴ بود. بهترین و شناخته شده اثر او رمان چهار جلدی Chłopi (دهقانان) است. این رمان که وقایع غم انگیز در زندگی یک خانواده دهقان را به تصویر می‌کشد، شاهکار ریمونت به حساب می‌آید و تاکنون به اکثر زبانهای زندهٔ دنیا ترجمه شده‌است.وی ۵ دسامبر ۱۹۲۵ در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا