نشست عدم وجود فهم مشترک بین نسل‌ها برگزار شد

دکتر علیرضا قبادی، استاد جامعه‌شناسی در نشست عدم وجود فهم مشترک بین نسل‌ها که از سوی اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: برای بررسی دقیق موضوع عدم وجود فهم مشترک بین نسل‌ها ابتدا باید به جامعه این گونه نگاه کنیم که انسان در ابتدا یک فرزند و دارای پدر و مادر است و در سال‌های بعد آن فرزند تبدیل به پدر یا مادر می‌شود؛ انسان نسبت به پدر و مادر داشتن نگاهی به عقب دارد و نسب به فرزند داشتن نگاهی به جلو دارد.

این استاد جامعه‌شناسی گفت: فرزندانی که‌ توسط خانواده به وجود می‌آیند نسل می‌شوند نسل عبارت است از فرزندان پسین و پیشین دو انسان و در موقعی که نسل‌ها به وجود می‌آیند در نظام خلقت و نظام اجتماعی رابطه متقابل دارند.

قبادی ادامه داد: وقتی که نسل تولید می‌شود سه اتفاق جامعه‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و فرهنگ‌یابی حتما باید رخ دهد و اگر این سه کار به ترتیب اتفاق نیفتد نظام بین نسل‌ها دچار تداخل می‌شود؛ عناصر مختلفی در پرورش نسل‌ها دخیل هستند از جمله نظام خانواده، نظام اجتماعی و…

وی بیان کرد: در برخورد با پدر و مادر با دو الگوی طرح واره و عادت واره مواجه می‌شویم، عادت واره به معنای الگو برداری از رفتارهای پدر و مادر و طرح‌واره به معنای استفاده از تجریبات پدر و مادر و یافتن آن روشی است که خود انسان می‌خواهد؛ در نظام اجتماعی پدر و مادر نسبت به فرزندشان وظایفی را دارند.

وی در ادامه گفت: نسل اگر به لحاظ تاریخی بخواهد بررسی شود به معنای آدمهای مشابه الزمانی است که در تاریخ زاییده می‌شوند. جامعه انسانی با امری به نام نسل به معنای تولیدات انسان رو به رو است، این آدم‌ها اشتراکاتی مانند زمان و مکانی که در آن زندگی می‌کنند را با یکدیگر دارند، این مجموعه انسانی با واژه‌ای به نام جامعه رو به رو هستند و باید قواعد زیست درون جامعه را بیاموزند.

قبادی افزود: این انسان‌ها همچنین با فرآیندهای فرهنگ پذیری و فرهنگ‌یابی روبه رو هستند به این معنا که وقتی درون یک جامعه زندگی کنیم فرهنگ‌پذیری رخ می‌دهد و در مواقعی که فرهنگ جامعه‌ای دیگر را بیاموزیم فرهنگ یاب می‌شویم.

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: روابط بین نسلی به شاخه‌های متفاوتی تقسیم ‌می‌شوند به عنوان مثال نوع رابطه یک شخص با فرزندانش و رابطه‌ای که با پدر مادر خود دارد متفاوت است این آدم‌ها به عنوان نسل با ضعف‌های مختلف فرهنگی رو به‌رو هستند.

قبادی اظهار کرد: انسان وقتی به دنیا می‌آید عوامل اجتماعی که مختص زمانه خویش است را باید بیاموزد و همچنین عوامل فرهنگی بسیار مهم هستند که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت انسان‌ها در جامعه زندگی می‌کنند و به فهم شدید جامعه و همچنین درک این موضوع که از آن به عنوان «فهمِ فهم» یاد می‌شود به معنای اینکه چگونه مفهومی را به درستی متوجه شوند نیازمندند بنابراین باید در آموزش‌ها این موضوع را مورد پیگیری قرار داد.

وی اظهارکرد: در جامعه امروزی والدین و وزارت آموزش و پرورش، فرزندان یا به عبارتی نسل جدید را به درستی درک ‌نمی‌کنند؛ این موضوع پیامدهای خوبی ندارد و باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در آینده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، قبادی در پایان گفت: هنگامی که چنین وضعی در جامعه‌ای اتفاق افتد باید نگران آن جامعه بود؛ زیرا سلامت فرهنگی و سلامت جسمانی هر جامعه با یکدیگر مرتبط است و روی هم اثر می‌گذارد به همین دلیل این موضوع بسیار جدی است و باید آن را مورد بررسی قرارداد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا