بانداژ الکتریکی که بهبود زخم ها را تسریع می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این بانداژ متشکل از اجزای الکترونیکی موسوم به «نانوژنراتور» بوده و به نواری متصل است که به دور بدن بسته می شود. نانوژنراتور نوعی فناوری است که انرژی مکانیکی یا گرمایی را در ابعاد کوچک به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و قادر است انرژی حاصل از حرکات قفسه سینه شخص را در هنگام تنفس دریافت و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

در نتیجه این فرآیند، پالس های الکتریکی ضعیفی توسط بانداژ تولید شده و از طریق الکترودهای موجود در آن به بافت آسیب دیده منتقل می شود.
محققان در آزمایشات اولیه با استفاده از این فناوری توانستند زخم هایی را که پوست موش ها را به طور کامل شکافته بود، در طول 3 روز ترمیم کنند. در حالی که ترمیم چنین زخم هایی در حالت عادی 12 روز به طول می انجامد.
همچنین مشخص شد پالس های این بانداژ در مقایسه با پالس های الکتریکی قوی تری که توسط دستگاه های الکتروتراپی موجود تولید می شود، هیچ گونه خطری برای بافت ها ندارد. علاوه بر این محققان دریافتند اثر این پالس های ضعیف در ردیف کردن سلول های فیبروبلاست پوست در محل زخم وتولید مواد بیوشیمیایی موثر در بهبود زخم، کارآیی بهتری دارند.
اکنون محققان در تلاشند تا چگونگی بهبود زخم در اثر پالس های الکتریکی را به درستی درک کنند. قرار است این فناوری به زودی روی خوک ها نیز مورد آزمایش قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.