ایران از اهداف برنامه بین المللی حذف همه گیری ایدز عقب است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به اینکه از اهداف برنامه بین المللی حذف همه‌گیری ایدز «90 – 90 – 90» عقب هستیم،گفت: براساس این برنامه تا سال 2020 میلادی 90 درصد مبتلایان به ایدز در کشور باید از بیماری خود مطلع باشند که تاکنون حدود 40 درصد از بیماری خود مطلع هستند.

براساس برنامه بین‌المللی «حذف همه‌گیری ایدز» تا سال 2020 باید 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی شناسایی، 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان لازم قرار گیرند و در 90 درصد افراد تحت درمان هم مطمئن شویم که درمان با ثبات، پایدار و موفق دریافت می کنند و تا سال 2030 به حذف همه‌گیری برسیم.
کشورها عضوهای برنامه بین‌المللی «حذف همه‌گیری ایدز» با عنوان 90-90-90 از جمله ایران متعهد به حذف همه گیری این بیماری تا 2030 میلادی شدند.
دکتر مسعود مردانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: هم اکنون حدود 60 درصد مبتلایان به ایدز از بیماری خود بی اطلاع هستند یا آن را کتمان می کنند که دست اندرکاران باید زمینه های لازم را برای شناسایی این افراد فراهم کنند. 
وی با اشاره به اینکه در مورد افراد تحت درمان یا درمان با ثبات و موثر بیماری ایدز هم به اهداف برنامه دست نیافتیم، گفت: در یکسال اخیر 12 هزار 360 به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کردند که از این تعداد 9 هزار 880 تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.
متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، یا تمایلی برای شروع درمان یا ادامه آن ندارند.
وی به شناسایی 2 هزار مورد جدید مبتلا به ایدز در ایران در سال 2017 میلادی اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر روند بروز موارد جدید ابتلا به بیماری ایدز در کشور مشهود است.

** بیش از 70 درصد بیماران ایدزی در خاورمیانه و شمال آفریقا به درمان دسترسی ندارند
وی ادامه داد که از مجموعه 220 هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2017 میلادی، 63 هزار و 200 نفر به درمان دسترسی دارند که این آمار نشان می دهد بیش از 70 درصد آنان به درمان دسترسی ندارند.
مردانی ادامه داد که میانگین دسترسی به درمان در این منطقه کمتر از میانگین دنیا است و این موضوع نشان می دهد که وضعیت بدتری در انتظار این منطقه است.
وی با اشاره به اینکه افرادی که در سال 2017 در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیماری خود را گزارش کردند 220 هزار نفر بودند، بیان داشت: 9 هزار و 800 در این منطقه براثر ابتلا به ایدز جان خون را از دست دادند.
مردانی تعداد افراد فوت شده در سال 2017 در دنیا را حدود 940 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در سال 2017 موارد ابتلا به ایدز در سنین صفر تا 14 سالگی 180 هزار نفر گزارش شده و تعداد مبتلایان به ایدز بالای 14 سال در این سال 1.6 میلیون نفر بودند. 
وی ادامه داد که براساس اعلام مرکز کنترل ایدز اتحادیه اروپا در سال 2017 در کشورهای روسیه، گرجستان، آذربایجان ، قزاقستان و ارمنستان، حدود 104 هزار مورد جدید ابتلا به بیماری گزارش شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا