آزمون تشخیصی «اختلالات تکاملی کودکان» بومی سازی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، آزمون «تشخیصی مقیاس های تکاملی شیرخواران و نوپایان Bayley۳»  که توسط مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی استانداردسازی شده است، با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت کودکان معرفی شد.

این آزمون معتبر بین المللی که توسط دکتر پروین سلیمانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همکارانشان، استانداردسازی شده است، در نشست علمی «آزمون تشخیصی و غربالگری Bayley۳» از سلسله نشست های علمی واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارائه شد.

دکتر فیروزه ساجدی رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال گفت: اختلالات تکاملی از شایعترین مشکلات طب کودکان در سراسر دنیا است که روند آن رو به افزایش است و تشخیص زودرس اختلالات تکاملی امری ضروری برای سلامت کودک و خانواده و یک وظیفه اصلی برای مسئولان مراقبت های اولیه و تمامی پزشکان اطفال محسوب می شود.

وی افزود: استفاده از ابزارهای غربالگری به عنوان اقدام خط اول و برای جداسازی کودکان مشکوک به اختلالات تکاملی از جمعیت عمومی توصیه می شود، اما به منظور تشخیص قطعی موارد مشکوک به اختلالات تکاملی و نیز ارزیابی تکاملی گروه های پرخطر، باید از ابزارهای دقیق تر و استانداردشده، استفاده کرد.

ساجدی، آزمون Bayley۳ را یکی از بهترین تست های معتبر بین المللی تشخیصی برای اختلالات تکاملی کودکان معرفی کرد که استانداردسازی آن از سوی وزارت بهداشت، به عهده مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گذاشته شد.

وی تصریح کرد: آزمون های تخصصی بین المللی را صرفا با ترجمه ، نمی توان در کشورمان اجرا کرد بلکه باید استانداردسازی شوند و آزمون Bayley۳ نیز توسط دکتر سلیمانی و همکاران مرکز تحقیقات، استاندارد شد و وزارت بهداشت نیز آن را در اختیار  دانشگاه های علوم پزشکی ۱۰ استان کشور قرار داده است که امیدواریم در تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور و برای تشخیص اختلالات تکاملی تمامی کودکان بکار گرفته شود.

در ادامه این نشست دکتر پروین سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری این طرح پژوهشی در معرفی آزمون Bayley۳ گفت: اهمیت غربالگری برای همه جوامع مشخص است، سازمان بهداشت جهانی و انجمن پزشکان کودکان آمریکا تاکید می کنند که توانبخشی و مداخلات درمانی برای کودکان دارای اختلال باید در سنین پائین آغاز شود و هر چه سن کودک در زمان تشخیص اختلال و مداخله برای او، کمتر باشد، تاثیرگذارتر و عوارض ناشی از اختلال روی مغز کودک، به حداقل کاهش می یابد.

وی با اشاره به وجود تست های تشخیصی زیادی که در دنیا وجود دارد، افزود: اما تعداد آزمون هایی که می توانند اجرایی شوند، شاید به تعداد انگشتان دست نرسد. آنچه که تست Bayley۳ را از سایر تست ها برتر می کند، دامنه سنی کودکان در این آزمون (از ۱۵ روزه تا ۴۲ ماهگی) است، درصورتی که کمتر تستی را می بینیم که بتوان آن را از چند روزگی کودک اجرا کرد.

سلیمانی اظهارداشت: این آزمون از معدود آزمون های تشخیصی معتبر جهانی است که علاوه بر جامعیت در تمامی حیطه های تکاملی از شاخص های روانسنجی بالایی نیز برخوردار است.

وی افزود: آزمون Bayley۳، آخرین ویرایش روی دو آزمون قبلی از این مجموعه است (در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۹۳ توسط Nancy Bayley منتشر شدند) که نسخه سوم ضمن حفظ اهداف اصلی نویسنده آن مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی شیرخواران و کودکان، تغییراتی نیز به منظور بالا بردن کیفیت ابزار و قابلیت استفاده، در آن صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به ویژگی این آزمون اظهار داشت: دسترسی به آزمون تشخیصی روا و پایا که توانایی تشخیص و ارزیابی سطح تکامل کودکان را در گروه سنی شیرخوارگی و در حیطه های مختلف تکاملی داشته باشد، از ویژگی های این آزمون معتبر بین المللی است.

وی افزود: این آزمون، یک ابزار ارزیابی فردی است که عملکرد تکاملی کودکان یک تا ۴۲ ماهه را در قالب بازی مورد ارزیابی قرار می دهد و اهداف اولیه آن، شناسایی کودکان دارای تاخیر رشد و تهیه اطلاعات در زمینه برنامه ریزی برای مداخلات درمانی است.

سلیمانی با اشاره به اینکه آزمون Bayley۳ را می توان به عنوان ابزار استاندارد طلایی برای درجه بندی سایر ابزارهای ارزیابی تکامل استفاده کرد، گفت: این تست را می توان در همه جا اجرا کرد و  بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه، مدت زمان اجرای آن است که با توجه به سن کودک، شرایط و آمادگی او، مدت زمان آن، کم یا زیاد می شود.

وی، نُرم اجرای این تست را روی یک هزار و ۷۰۰ کودک ذکر کرد که در آمریکا برای تسری دادن آن به کل جامعه، ۱۰ درصد جمعیت شان را بعنوان نمونه در نظر گرفتند.

مجری طرح استانداردسازی آزمون Bayley۳ ، افزود: در طرح پژوهشی استانداردسازی آزمون Bayley۳ در ایران، روند رشد و تکامل تعداد یک هزار و ۷۴۴ کودک (۸۳۶ نوزاد دختر و ۹۰۸ نوزاد پسر) با آزمون معیارهای تکامل شیرخواران و نوپایان Bayley۳  مورد ارزیابی قرار گرفت، و برای پاسخگویی به چالش هایی که در این موضوع مطرح بود، نمونه ها از میان کودکان سالم انتخاب شدند.

وی گفت که این آزمون ، سطح تکامل کودک را در سه حیطه «شناختی ، زبانی (ارتباط درکی و ارتباط بیانی )، حرکتی ( حرکات ظریف و حرکات درشت ) مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت ، یک نمره خام از هر کودک بدست می آید و چگونگی دریافت نمره کودک و آنچه مورد انتظار از گروه سنی اوست، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سلیمانی با اشاره به محسنات هر کدام از نمرات در مقیاس ها، در مورد کاربردهای آزمون Bayley۳  گفت: این آزمون می تواند تاخیر رشد را تشخیص بدهد ، برای مداخله درمانی و مقایسه آن با همسالان استفاده شود، روند و پیشرفت کودک را نشان دهد، برای مداخلات به هنگام ، مستندسازی کودک، دقت و حساسیت بالا برای شیرخواران و درک بهتر از مهارت ها و توانمندی های کودک استفاده شود.

وی همچنین از طرف مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از برگزاری کارگاه عملی برای انجام این تست طی سه روز خبر داد و گفت: برای برگزاری این کارگاه ، باید بسته غربالگری را بعنوان ابزار تست در اختیار داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا