تغییر تئوری‌های تکامل انسان

بسیاری از خبرگزاری‌های علمی جهان اعلام کردند، ابزارهای سنگی جدیدی که در الجزایر در میان استخوان‌های حیوانات قصابی شده کشف شده، نشان می‌دهد که تکامل اجداد انسان تنها به شرق آفریقا محدود نمی‌شود.

محمد سحنونی (Mohamed Sahnouni) از پژوهشگران مرکز تحقیقات ملی تکامل انسان و همکارانش در رابطه با کشف این ابزار سنگی می‌گوید که این ابزارها عمدتا ابزار خرد کردن و ریزریز کردن گوشت بوده که در شمال آفریقا پیدا شد و ممکن است حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش یا در حدود ۲۰۰ هزار سال پس از استفاده از قدیمی‌ترین ابزار شناخته‌شده در شرق آفریقا ساخته‌شده است.

دانشمندان بر این باور هستند که این ابزار ممکن است توسط نوادگان سازندگان ابزارهای شرق آفریقا که به شمال آفریقا مهاجرت کرده‌اند ساخته شده باشد البته این احتمال نیز وجود دارد که ابزارهای باستانی الجزیره یا توسط ساکنان بومی این منطقه و به‌طور مستقل و غیر وابسته ساخته‌شده‌ باشند.

سحنونی در ادامه توضیحاتش گفت: «استخوان‌های حیواناتی که در این سایت پیداشده‌اند، از ساوانا هستند. حیواناتی مانند فیل‌ها، اسب‌ها، کرگدن‌ها، بزهای کوهی و تمساح‌ها که ممکن بود توسط انسان‌ها شکار شده یا توسط حیوانات شکارچی شکار شده و انسان‌های بومی این منطقه  از گوشت تازه آن ها استفاده کردند.»

لازم به توضیح است که هیچ‌گونه استخوان یا بقایایی از بدن انسان‌ها در این سایت و به همراه ابزارهای سنگی پیدا نشده است و همین موضوع باعث شده تا محققان و باستان شناسان هنوز مطمئن نباشند که این ابزارها توسط چه کسانی ساخته‌شده‌اند.

منبع: iflscience، archaeology، japantimes، independent