ظرفیت جذب فناوری در دانشگاه ها و بخش خصوصی باید افزایش یابد

به گزارش ایرنا ، دکترخسرو پیری روز یکشنبه در نشست تخصصی آشنایی با قانون، آیین نامه و فرآیند حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در کشور ظرفیت کافی جذب و پذیرش فناوری به ویژه فناوری پیشرفته را داریم و تاکنون نیز با دستاوردهایی که در این زمینه داشته ایم این موضع را نشان داده ایم .

وی با اشاره به اینکه ظرفیت جذب فناوری در کشور بالا است بیان کرد: در این راستا وزارت علوم با ایجاد آزمایشگاه های مرکزی در دانشگاه ها اقدام به ایجاد ارتباط میان بخش های دانشگاهی با بخش های صنعتی کرده است.

پیری اظهارکرد: در اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ، صنعت ، پارک های علم و فناوری دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما هنوز تعریف مشخصی از سیستم نوآوری کشور نداریم و هنوز اجزاء مانند پازل در کنار هم چیده نشده اند افزود: خوشبختانه تا حدودی کار دراین زمینه با تعامل وزارت علوم و صنعت شروع شده اما اجزای بعدی آن که بخش خصوصی است هنوز به این پازل ملحق نشده است .

پیری یادآور شد : در زمینه تحقیق و توسعه باید بخش خصوصی نیز از شکل سنتی خارج شود، زیرا دنیا دنیای جدیدی است و نمی توان به صورت قدیمی و سنتی در این زمینه کارکرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت پارک های علم و فناوری افزود: تاکنون 36 پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارند،هر استان دارای یک پارک علم و فناوری است و در کنار آن مراکز رشد نیز ایجاد شده است.

وی افزود : موضوع پارک های علم و فناوری از سال 76 مطرح شده و اولین پارک علم و فناوری کشور تحت عنوان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در سال 80 شروع به کار کرده است ، هدف از راه اندازی این پارک ها و مراکز رشد کاهش شکاف میان مراکز علمی با بخش های صنعتی بوده است زیرا پارک های علم و فناوری قادر هستند با اجرای تحقیقات حلقه واسطی میان بخش های دانشگاهی و صنعتی باشند.

وی با اشاره به اینکه تعداد مراکز رشد فعال در کشور 154 مرکز است، بیان کرد: پارک ها و مراکز رشد بستری برای فعالیت شرکت های فناور هستند، در حال حاضر 1500 شرکت دانش بنیان با دریافت مجوزهای مربوطه فعالیت خود را آغاز کرده اند که تعدادی از این شرکت ها در مراکز رشد مستقر هستند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : در حالی که تسهیلات اعطا شده به شرکت ها ی دانش بنیان بسیار ناچیز است ولی خروجی آنها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

درنشست یک روزه امروز که در وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شد جمعی از صاحبان شرکت های دانش بنیان صنعتی، مسوولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا