باکتری مرگباری که در پوست ما زندگی می‌کند

شاید بانام باکتری‌های مختلف مرگباری مانند MRSA و E. coli آشنا باشید اما دانشمندان به‌تازگی نوع جدیدی از باکتری را کشف کرده‌اند که در پوست بدن همه انسان‌ها وجود داشته و به‌طور فزاینده‌ای در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت می‌کند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که باکتری موسوم به Staphylococcus epidermidis یکی از انواع نزدیک به MRSA است که تهدیدی مرگبار برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرارگرفته‌اند محسوب می‌شود. متأسفانه بیشتر پزشکان این باکتری را به دلیل وفور زیاد آن نادیده می‌گیرند.

اگر باکتری‌های فوق کنترل نشوند، این خطر وجود دارد که این ژن‌ها باعث گسترش بیماری‌ها شده و حتی عفونت‌های پس از عمل جراحی و مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بیشتر شوند. به همین دلیل شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای عفونت هستند، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی مفید بوده و پزشکان را برای در نظر گرفتن موارد هشداردهنده کمک کند.

پرفسور سام شفرد (Sam Sheppard) استاد دانشگاه بث در بریتانیا درباره این باکتری گفت: «به بیان ساده این باکتری یک پاتوژن مرگبار محسوب می‌شود. این باکتری همواره ازلحاظ بالینی نادیده گرفته‌شده است زیرا همیشه فرض شده که در نمونه‌های آزمایشگاهی این آلودگی وجود داشته و به‌عنوان یک خطر شناخته‌شده در جراحی پذیرفته‌شده است.»

در این مطالعات مشخص شد که گروهی اندک از انسان‌های سالم در بدن خود نمونه مرگبار این باکتری را داشته و از آن بی‌اطلاع هستند. محققان خاطرنشان كردند كه ژن‌هایی كه باعث ایجاد بیماری می‌شوند، موجب رشد باكتری در جریان خون شده و سبب می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان نداده و سپس سطوح سلولی را چسبنده می‌کنند تا قادر به ایجاد بیوفیلم ها شده و باكتری را به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم سازند.

پژوهشگران در مطالعات خود ۶۱ ژن را که موجب تغییر باکتری‌های بی‌خطر پوست به این عامل بیماری‌زای خطرناک می‌شوند، کشف کرده‌اند. اعضای این گروه تحقیقاتی با نمونه‌برداری از عفونت سطحی بدن بیماران در بخش‌هایی همچون آرنج و زانو یا قسمت‌های شکسته شده استخوان و مقایسه آن با زخم‌های پوستی افراد سالم، به این نتیجه رسیدند. آن‌ها تنوع ژنتیکی در کل ژنوم باکتری موجود در نمونه‌های بیماران و افراد سالم را مقایسه کرده و ۶۱ ژن را در باکتری‌هایی یافتند که در اکثر نمونه‌های سالم وجود نداشت. از آنجائی که این گروه از باکتری‌ها بسیار رایج و فراوان هستند، قادر به تجربه تکاملی بسیار سریعی از طریق مبادله ژنتیکی با یکدیگر هستند.

محققان در این رابطه هشدار دادند اگر باکتری‌های فوق کنترل نشوند، این خطر وجود دارد که این ژن‌ها باعث گسترش بیماری‌ها شده و حتی عفونت‌های پس از عمل جراحی و مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بیشتر شوند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله Nature Communications منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.