حمایت از طرح های پژوهشی و فناوری حوزه سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره این فراخوان اظهار کرد: فراخوان طرح های پژوهشی و فناوری در راستای ماموریت این ستاد اعلام شد تا از طرح های برتر در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه پذیرش طرح ها در دو قسمت پایه و بالینی انجام می شود، گفت: تحقیقات پایه سلول های بنیادی، سلول درمانی، ایمنی درمانی با سلول، طب بازساختی و مهندسی بافت ازجمله عناوین حوزه هایی هستند که موردپذیرش قرار می گیرند.

به گفته حمیدیه حوزه های پذیرش طرح های پژوهشی و فناوری براساس سند مصوب سلول های بنیادی انجام شده است.

**برگزاری دو مرحله ای فراخوان طرح های پژوهشی و فناوری 

حمیدیه به تفاوت برگزاری این فراخوان در این دوره نسبت به دوره های قبلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوره های قبلی این فراخوان یک بار اعلام می شد و پژوهشگران تنها یک بار فرصت داشتند تا طرح های خود را ارائه کنند، ما تصمیم گرفتیم تا در این دوره، فراخوان را در دو نوبت برگزار کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی افزود: نوبت اول فراخوان طرح های پژوهشی و فناوری در تیرماه و نوبت دوم در آبان ماه سال جاری برگزار می شود. 

وی در ادامه اظهار کرد: ما قصد داریم تا در دوره های بعدی بتوانیم این فراخوان را به صورت دایمی در طول سال داشته باشیم تا پژوهشگران و محققان بتوانند در هر موقع از سال طرح های خود را ارائه کنند. 

حمیدیه گفت: تفاوت برگزاری فراخوان طرح های پژوهشی و فناوری امسال این است که تصمیم گرفته شد تا طرح ها در مرحله اولیه به صورت فرم چکیده طرح ارسال شوند و سپس طرح های پذیرفته شده در این مرحله به مرحله دوم بروند.

وی ادامه داد: طرح های ارسالی در مرحله اول پس از تکمیل فرم چکیده طرح، توسط تیم داوری که از سوی کمیته پژوهشی تعیین شده است، مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس در مرحله دوم، برای طرح های پذیرفته شده فرم پیش نویس کامل طرح را ارسال می کنند.

حمیدیه تصریح کرد: برگزاری ثبت دو مرحله ای طرح ها موجب می شود تا پس از غربال گری در مرحله اول، طرح های با کیفیت بهتر در این حوزه با دقت بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرند.

**لزوم تبدیل مقاله به محصول 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره کشورهای پیشرو در حوزه طرح های پژوهشی و فناوری گفت: در کشورهای شرقی، ژاپن، کره جنوبی و چین، و در اروپای غربی کشورهای آلمان، فرانسه و هلند در این زمینه پیشرو هستند، اما در این میان آمریکا درزمینه طرح های پژوهشی و فناوری، بیشترین سهم سرمایه گذاری را در جهان دارد.

وی درباره وضعیت طرح های پژوهشی و فناوری در ایران افزود: طرح های پژوهشی و فناوری در ایران به صورت مقاله و نه تولید محصول منتهی می شود. به همین خاطر، در حوزه سلول های بنیادی، حجم تولیدات کم است و در بخش مقالات نیز به لحاظ کمیت، دارای اسم و رسم هستیم، در حالی که ازلحاظ کیفیت جایگاه چندان مناسبی نداریم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا